iklan. Jangan klik hahaha...

Monday, 31 December 2012

Movie Baru Sepanjang Tahun 2013

Bagi peminat filem-filem Hollywood, ini tarikh filem yang akan ditayangkan yang perlu anda ingat sepanjang tahun 2013. Filem apa yang anda minat dan nantikan ? My peberet tentunya Man Of Steel, nick name untuk Clark Kent atau Superman. Bakal ditayang pada 14 Jun 2013.







































January 16, 2013: Les Mis
February 1,2013: Warm Bodies
Febiuary 13, 2013: Beautiful Creatures
February 14,2013: A Good Day to Die Hard
March 19,2013: Clockwort Princess by Cassandra Clare
March 20.2013: Gl Joe: Retaliation
March 29,2013:The Host
April 12,2012: Scary Movie 5
May 3,2013: iron Man 3
May 17,2013: Star Trek: Into Darkness
May 24,2013: Fast and Furious 6| The Hangover: Part III
June 14,2013: Man of Steel
June 31,2013: World War Z : Kick-Ass 2
July 3,2013: Despicable Me 2
July 12,2013: Grown Ups 2 : Pacific Rim
July 26,2013: The Wolverine
July 31,2013:The Smurfs2
Aug 2,2013:300: Rise of an Empire || RED 2
August 16,2013: Percy Jackson; Sea of Monsters
August 23,2013: The Mortal Instruments: City of Bones
September 6,2013: Riddick
September 20,2013: Star Wars: Episode II - Attack of the Clones
November 8,2G13: Thor: The Dark World
November 22f 2013: The Hunger Games: Catching Fire
December 13,2013: The Hobbil: The Desolation of Smaug
December 25,2013:47 Ronin

Enjoy the Movies .. :)

Jadual Kuliah Ustaz Azhar Idrus Sepanjang Januari 2013

Ini Jadual Kuliah Ustaz Azhar Idrus Sepanjang Januari 2013, yang diambil dari Fanpage beliau. Selamat mengikut majlis Ilmu bersama Ustaz Azhar Idrus :)




Sunday, 30 December 2012

Cinta Itu Seperti Ping Ping

Cinta itu seperti Ping Ping. Apa itu Ping Ping? Ping Ping adalah sejenis permainan macam ping pong. Dua orang pemain mememang pemukul. Memukul bola masuk ke dalam lubang pihak lawan.

Pihak yang lubangnya banyak dibolosi bola akan tewas. Bolanya berbentuk cekera piring. Rasanya tidak layak dipanggil bola. Seiras macam buah karom.

Ping ping ini lantainya ada lubang-lubang kecil. Dari lubang-lubang ini angin keluar. Angin yang keluar dari lantai ini akan menyebabkan bola hampir terapung menyentuh lantai permainan.

Permainan bermula bila salah seorang pemain memukul cakera piring tadi yang hampir terapung-apung dilantai kearah lubang gol pihak lawan. Pihak lawan akan cuba menahan bola dari memasuki lubangnya, serta melakukan counter attack.

Biasanya, bola akan melantun-lantun tanpa kawalan bila terkena dinding sempadan. Lantunan dari pukulan kita kalau tidak bernasib akan memasuki lubang gol kita sendiri.

Permainan berlangsung selagi bola tidak memasuki gol dan selagi bola bergerak. Selagi ada tindak balas dari pihak lawan. Jika tiada tindak balas dari pihak lawan, permainan akan terhenti.

Yang paling aku suka permainan ini ialah aku selalu menang. Walau tangan sakit terkena bola.

Pernah sekali sedang leka bermain permainan ini, Ustaz Ahkil Hayy dan isterinya Wahida Wasini. Terjenguk menunggu untuk mencuba permainan ini. Game ini best untuk menurunkan ego pasangan anda. Selamat Mencuba!

Ps: Ping ping nama diberi aku. Nama rasminya mungkin air hockey atau air ping pong. Ping ping tu secara spontan bila terlihat seperti ping ping, apatah lagi bunyi seakan ping,ping,ping bila berlanggar.

#I win 9-4

Wednesday, 26 December 2012

Aku Mahu Dia

Saat aku kenali dia
Hati ini selalu gundah
Selalu ingin dekati
Dan ingin menghampiri dia

Aku mahu dia milikku
Ku harap semua pun tahu
Bahagia terasa bila
Ku melihat senyumannya

Aku sedar ku telah jatuh cinta
Dengannya hatiku terasa luar biasa
Aku tahu kau selalu curi lihat aku
Matamu jelaskan kau mahu

Katakanlah padaku kasih
Andainya kau punya
Perasaan sepertiku
Agar kita bisa bersama

Tolong jawablah kasih
Jawablah perasaan
Hatiku yang menebal
Ku selalu terbayang senyummu

Aku sedar ku telah jatuh cinta
Dengannya hatiku terasa luar biasa
Aku tahu kau selalu curi lihat aku
Matamu jelaskan kau mahu

Katakanlah padaku kasih
Andainya kau punya
Perasaan sepertiku
Agar kita bisa bersama

Tolong jawablah kasih
Jawablah perasaan
Hatiku yang menebal
Ku selalu terbayang senyummu

3.44am at the morning, i am cant sleep. I am dealing with someone stupid than me. Then, i realize when someone is smart than me and i am the one who stupid is dealing. Did that someone smart than me cant sleep also?

Friday, 21 December 2012

100 ++ Keyboard Short Cut For Windows




Keyboard Shorcuts (Microsoft Windows)
1. CTRL+C (Copy)
2. CTRL+X (Cut)
...... 3. CTRL+V (Paste)
4. CTRL+Z (Undo)
5. DELETE (Delete)
6. SHIFT+DELETE (Delete the selected item permanently without placing the item in the Recycle Bin)
7. CTRL while dragging an item (Copy the selected item)
8. CTRL+SHIFT while dragging an item (Create a shortcut to the selected item)
9. F2 key (Rename the selected item)
10. CTRL+RIGHT ARROW (Move the insertion point to the beginning of the next word)
11. CTRL+LEFT ARROW (Move the insertion point to the beginning of the previous word)
12. CTRL+DOWN ARROW (Move the insertion point to the beginning of the next paragraph)
13. CTRL+UP ARROW (Move the insertion point to the beginning of the previous paragraph)
14. CTRL+SHIFT with any of the arrow keys (Highlight a block of text)
SHIFT with any of the arrow keys (Select more than one item in a window or on the desktop, or select text in a document)
15. CTRL+A (Select all)
16. F3 key (Search for a file or a folder)
17. ALT+ENTER (View the properties for the selected item)
18. ALT+F4 (Close the active item, or quit the active program)
19. ALT+ENTER (Display the properties of the selected object)
20. ALT+SPACEBAR (Open the shortcut menu for the active window)
21. CTRL+F4 (Close the active document in programs that enable you to have multiple documents opensimultaneou sly)
22. ALT+TAB (Switch between the open items)
23. ALT+ESC (Cycle through items in the order that they had been opened)
24. F6 key (Cycle through the screen elements in a window or on the desktop)
25. F4 key (Display the Address bar list in My Computer or Windows Explorer)
26. SHIFT+F10 (Display the shortcut menu for the selected item)
27. ALT+SPACEBAR (Display the System menu for the active window)
28. CTRL+ESC (Display the Start menu)
29. ALT+Underlined letter in a menu name (Display the corresponding menu) Underlined letter in a command name on an open menu (Perform the corresponding command)
30. F10 key (Activate the menu bar in the active program)
31. RIGHT ARROW (Open the next menu to the right, or open a submenu)
32. LEFT ARROW (Open the next menu to the left, or close a submenu)
33. F5 key (Update the active window)
34. BACKSPACE (View the folder onelevel up in My Computer or Windows Explorer)
35. ESC (Cancel the current task)
36. SHIFT when you insert a CD-ROMinto the CD-ROM drive (Prevent the CD-ROM from automatically playing)
Dialog Box - Keyboard Shortcuts
1. CTRL+TAB (Move forward through the tabs)
2. CTRL+SHIFT+TAB (Move backward through the tabs)
3. TAB (Move forward through the options)
4. SHIFT+TAB (Move backward through the options)
5. ALT+Underlined letter (Perform the corresponding command or select the corresponding option)
6. ENTER (Perform the command for the active option or button)
7. SPACEBAR (Select or clear the check box if the active option is a check box)
8. Arrow keys (Select a button if the active option is a group of option buttons)
9. F1 key (Display Help)
10. F4 key (Display the items in the active list)
11. BACKSPACE (Open a folder one level up if a folder is selected in the Save As or Open dialog box)

Microsoft Natural Keyboard Shortcuts
1. Windows Logo (Display or hide the Start menu)
2. Windows Logo+BREAK (Display the System Properties dialog box)
3. Windows Logo+D (Display the desktop)
4. Windows Logo+M (Minimize all of the windows)
5. Windows Logo+SHIFT+M (Restorethe minimized windows)
6. Windows Logo+E (Open My Computer)
7. Windows Logo+F (Search for a file or a folder)
8. CTRL+Windows Logo+F (Search for computers)
9. Windows Logo+F1 (Display Windows Help)
10. Windows Logo+ L (Lock the keyboard)
11. Windows Logo+R (Open the Run dialog box)
12. Windows Logo+U (Open Utility Manager)
13. Accessibility Keyboard Shortcuts
14. Right SHIFT for eight seconds (Switch FilterKeys either on or off)
15. Left ALT+left SHIFT+PRINT SCREEN (Switch High Contrast either on or off)
16. Left ALT+left SHIFT+NUM LOCK (Switch the MouseKeys either on or off)
17. SHIFT five times (Switch the StickyKeys either on or off)
18. NUM LOCK for five seconds (Switch the ToggleKeys either on or off)
19. Windows Logo +U (Open Utility Manager)
20. Windows Explorer Keyboard Shortcuts
21. END (Display the bottom of the active window)
22. HOME (Display the top of the active window)
23. NUM LOCK+Asterisk sign (*) (Display all of the subfolders that are under the selected folder)
24. NUM LOCK+Plus sign (+) (Display the contents of the selected folder)
25. NUM LOCK+Minus sign (-) (Collapse the selected folder)
26. LEFT ARROW (Collapse the current selection if it is expanded, or select the parent folder)
27. RIGHT ARROW (Display the current selection if it is collapsed, or select the first subfolder)
Shortcut Keys for Character Map
After you double-click a character on the grid of characters, you can move through the grid by using the keyboard shortcuts:
1. RIGHT ARROW (Move to the rightor to the beginning of the next line)
2. LEFT ARROW (Move to the left orto the end of the previous line)
3. UP ARROW (Move up one row)
4. DOWN ARROW (Move down one row)
5. PAGE UP (Move up one screen at a time)
6. PAGE DOWN (Move down one screen at a time)
7. HOME (Move to the beginning of the line)
8. END (Move to the end of the line)
9. CTRL+HOME (Move to the first character)
10. CTRL+END (Move to the last character)
11. SPACEBAR (Switch between Enlarged and Normal mode when a character is selected)
Microsoft Management Console (MMC)
Main Window Keyboard Shortcuts
1. CTRL+O (Open a saved console)
2. CTRL+N (Open a new console)
3. CTRL+S (Save the open console)
4. CTRL+M (Add or remove a console item)
5. CTRL+W (Open a new window)
6. F5 key (Update the content of all console windows)
7. ALT+SPACEBAR (Display the MMC window menu)
8. ALT+F4 (Close the console)
9. ALT+A (Display the Action menu)
10. ALT+V (Display the View menu)
11. ALT+F (Display the File menu)
12. ALT+O (Display the Favorites menu)

MMC Console Window Keyboard Shortcuts
1. CTRL+P (Print the current page or active pane)
2. ALT+Minus sign (-) (Display the window menu for the active console window)
3. SHIFT+F10 (Display the Action shortcut menu for the selected item)
4. F1 key (Open the Help topic, if any, for the selected item)
5. F5 key (Update the content of all console windows)
6. CTRL+F10 (Maximize the active console window)
7. CTRL+F5 (Restore the active console window)
8. ALT+ENTER (Display the Properties dialog box, if any, for theselected item)
9. F2 key (Rename the selected item)
10. CTRL+F4 (Close the active console window. When a console has only one console window, this shortcut closes the console)
Remote Desktop Connection Navigation
1. CTRL+ALT+END (Open the Microsoft Windows NT Security dialog box)
2. ALT+PAGE UP (Switch between programs from left to right)
3. ALT+PAGE DOWN (Switch between programs from right to left)
4. ALT+INSERT (Cycle through the programs in most recently used order)
5. ALT+HOME (Display the Start menu)
6. CTRL+ALT+BREAK (Switch the client computer between a window and a full screen)
7. ALT+DELETE (Display the Windows menu)
8. CTRL+ALT+Minus sign (-) (Place a snapshot of the active window in the client on the Terminal server clipboard and provide the same functionality as pressing PRINT SCREEN on a local computer.)
9. CTRL+ALT+Plus sign (+) (Place asnapshot of the entire client window area on the Terminal server clipboardand provide the same functionality aspressing ALT+PRINT SCREEN on a local computer.)

Microsoft Internet Explorer Keyboard Shortcuts
1. CTRL+B (Open the Organize Favorites dialog box)
2. CTRL+E (Open the Search bar)
3. CTRL+F (Start the Find utility)
4. CTRL+H (Open the History bar)
5. CTRL+I (Open the Favorites bar)
6. CTRL+L (Open the Open dialog box)
7. CTRL+N (Start another instance of the browser with the same Web address)
8. CTRL+O (Open the Open dialog box,the same as CTRL+L)
9. CTRL+P (Open the Print dialog box)
10. CTRL+R (Update the current Web )

Rumit Dan Leceh Berurusan Dengan Perempuan?

Dua cerita ini saya jumpa di internet. Yang pertama: Seorang suami dalam perjalanan balik dari tempat kerja, singgah di kedai makan dan hubungi isterinya: “Sayang, abang kat kedai makan ni, awak nak pesan apa-apa tak?”

Lalu dijawab oleh isteri: “Abang, bukankah abang selalu komplen isteri abang ni dah chubby la, macam-macam... jadi tak payahlah belikan saya apa-apa. Saya nak jaga badan, tak mahu lagi
makan malam.”

Si suami pun terus balik tanpa beli apa-apa. Sampai di rumah, tiba-tiba isterinya tarik muka apabila melihat suaminya melenggang kangkung tanpa bawa apa-apa. “Abang tak beli apa-apa
ke untuk saya?” katanya.

“Lhaa, dah tadi saya tanya awak cakap tak nak apa-apa, saya tak belilah. Kalau beli, awak tak makan nanti membazir pulak, awak juga yang membebel nanti,” balas si suami.

“Yalah, memang saya cakap tak mahu makan tapi abang tu, belilah sikit, boleh kunyah-kunyah sambil tengok TV. Takkan tak faham dah bertahun-tahun kahwin,” kata si isteri.

Tidak mahu panjangkan cerita, si suami walaupun dalam keadaan penat yang teramat sangat cuba mengalah: “Tak apalah kalau macam tu, dah awak nak makan, nanti saya keluar belikan."

“Dah sampai nak keluar-keluar pulak abang ni, saja la tu nak ambil peluang melepak. Dah, tak payah, saya tak mahu makan pun,” kata si isteri.

Dalam cerita yang kedua, seorang suami lain ketika bersiap-siap nak tinggalkan pejabat, telefon isterinya: “Sayang, awak masak apa hari ni? Jawab isterinya: “Penat sangatlah bang, dari pagi sampai petang macam-macam kerja kena buat. Kemas rumah, dah siap kemas, budak-budak ni sepahkan balik. Kena kemas semula. Kain baju pun menimbun kena cuci hari ni ...”

Dengar rungutan isterinya, si suami buat kesimpulan, isterinya tidak masak dan dia kena singgah makan di kedai. Lepas makan, dia balik. Sampai di rumah, dilihatnya hidangan sudah siap di meja, malah nasi pun sudah dalam pinggan.

Isterinya pula dengan muka manis tersenyum mempelawa penuh sopan: “Duduklah bang, nanti sejuk pula nasi lauk ni.” Bayangkan jika anda berada dalam situasi ini, apa reaksi anda?

Menolak, alamatnya akan jadi telenovela berjela-jela yang pengakhirannya mungkin ‘armageddon’. Maklumlah selepas si isteri susah payah siapkan hidangkan, tiba-tiba kita menolak apabila diajak makan. Nak makan juga, perut sudah membusung macam labu sayung.

Akhirnya mahu tak mahu, kenalah juga dijamah sedikit. Oleh kerana sedikit, disoal juga, "tadi dah makan ke? Makan dengan siapa?" Itulah barang kali sebabnya ramai lelaki apabila umur cecah 40an, ramai yang berpenyakit – sebab stres dan terlebih makan.

Di luar, sudah ‘bedal’ beriyani gam. Balik rumah, terpaksa makan lagi sebab nak jaga hati isteri. Tidak. Saya sudah kata, ini bukan cerita peribadi saya. Dua kisah ini saya jumpa di internet. Ini hanya satu contoh apa yang saya percaya banyak berlaku dalam masyarakat kita.

Seorang kawan – lelaki – yang selalu ‘berurusan’ dengan wanita pernah mengadu kepada saya: “Orang perempuan ni memang susah nak faham. Buat A dikata B, bila kita buat B dikata A
pulak. Ada saja yang tak kena pada depa!”

Mengingat rungutan kawan itu, dua hari lepas, saya lontar dalam FB satu tajuk: Berurusan dengan orang perempuan dalam apa juga bidang – sosial, peribadi atau kerjaya – selalunya lebih
rumit berbanding lelaki.

Bincangkan. Ketika menaip tajuk itu, saya jangka akan diserang hebat namun apa yang berlaku adalah sebaliknya. Maklum balas memang banyak – seperti yang dijangka – tetapi yang
tidak dijangka ialah begitu ramai wanita yang bersetuju dengan saya.

Hanya segelintir yang skeptikal dan menganggap saya seksis. Dalam banyak keadaan, saya boleh akui wanita sebenarnya lebih cekap memerangkap lelaki. Ini kerana wanita sememangnya bijak mengeksploitasi apa yang ada pada diri mereka, termasuk cerita mengenai kelemahan dan air mata untuk mendapat apa yang dihajati.

Jika boleh dikatakan persamaan, ramai wanita ada kebolehan dan kemahuan yang kuat untuk melindungi diri apabila berada dalam situasi tersepit. Jarang yang mudah mahu mengaku bersalah atau meminta maaf. Barang kali ini kerana keadaan diri mereka yang mempunyai aset kekuatan dalam kelembutan, mereka tahu akhirnya lelaki akan mengalah juga.

Inilah rumitnya berurusan dengan wanita. Meskipun pada hakikatnya mereka bersalah tetapi mereka seboleh mungkin akan berusaha melindungi kesalahan itu dengan berbagai-bagai jenis belitan – seperti belitan fesyen tudung terkini – yang akhirnya membuatkan lelaki sendiri rasa bersalah.

Dalam keadaan ini, masih relevankah nisbah 1:9 bagi akal: nafsu wanita seperti yang diajar datuk nenek dahulu?


Sumber : Sinar Harian

Pelajar Sains Komputer USM Cipta Applikasi Untuk Samsung

DARI KANAN: Dekan Pusat Pengajian Sains Komputer USM, Prof. Rosni Abdullah, Foong, Jo Lynn, Hooi Lean dan Pensyarah Maziani Sabudin bersama hadiah kemenangan milik USM pada pertandingan Samsung Appstar 2012 di Kuala Lumpur baru-baru ini






























Bila baca berita ini teringat aku akan seorang kawan baik yang pernah menang dalam Final Year Project mereka. Projek yang dibangunkan mereka pernah dipaparkan di satu Majalah. Ini legasi mereka. Bangga dengan orang yang bijak seperti ini. Dimana kamu sekarang budak yang menang FYP tu ye, sihat ke kamu, makin gemuk kah? apa-apa pun, harap kamu berjaya dan bahgia selalu.


GEORGE TOWN – Inovasi sekumpulan pelajar tahun akhir Pusat Pengajian Sains Komputer, Universiti Sains Malaysia (USM) membina aplikasi isyarat kecemasan bagi mencegah jenayah menerusi telefon pintar dinobatkan juara pada pertandingan Samsung Appstar 2012 baru-baru ini.
Aplikasi yang diberi nama Gynoid App itu berjaya mengetepikan 11 lagi pasukan pada pusingan akhir yang berlangsung di Kuala Lumpur.
Pasukan yang dianggotai oleh Melody Foong, Hoong Jo Lynn dan Ang Hooi Lean itu menerima hadiah wang tunai berjumlah RM24,000 dan tiga telefon pintar Samsung Galaxy SIII.
Menurut Foong, aplikasi Gynoid itu berupaya menyampaikan isyarat kecemasan apabila pemilik telefon menekan butang atau menggoncangkan telefon bimbitnya apabila berhadapan dengan masalah seperti diekori penjenayah.
“Pemiliknya hanya perlu menekan butang tertentu atau menggoncang telefon pintar selama kira-kira lima saat untuk mengaktifkan isyarat tersebut.
“Isyarat kecemasan tertentu akan disambungkan kepada pihak berkuasa. Ia akan dilaksanakan oleh pihak Samsung selepas kami memberi gambaran perjalanan sistem aplikasi tersebut,” ujarnya.

Wednesday, 19 December 2012

Kiamat Hari Jumaat 21 Disember 2012 ?

Usah Terpengaruh Kiamat Jumaat Ini (21 Disember 2012) – Mufti Kelantan | Mengikut ramalan Kalendar Mesoamerican Mayan pusingan bumi selama 5,125 tahun akan tamat pada 21 Disember 2012 (Jumaat) ini. Ekoran ramalan itu, segelintir masyarakat di negara ini termasuk umat Islam dikatakan membuat persiapan bagi menghadapi hari terakhir itu termasuk membeli dan menyimpan keperluan makanan. Dalam laporan akhbar semalam juga ada menyebut sebuah keluarga di Amerika Syarikat telah bersiap untuk menghadapi hari ‘kiamat'  berkenaan.


Mufti Kelantan, Datuk Mohamad Shukri Mohamad, berkata sebagai umat Islam mereka perlu yakin kiamat pasti berlaku pada Jumaat, namun bila tarikhnya itu adalah rahsia Allah. Katanya, hanya Allah SWT saja yang mengetahui bila tibanya hari itu seperti dijanjikan-Nya. Jadi beliau menggesa umat Islam supaya tidak terpengaruh atau mempercayai ramalan bahawa kiamat akan berlaku Jumaat ini. Jelas beliau lagi, adalah menjadi tanggungjawab umat Islam untuk mempersiapkan diri menghadapi kiamat ataupun hari pembalasan, tetapi tidak perlu meramalkan bila ia akan berlaku.


“Tanda-tanda kiamat yang besar dan kecil sudah dinyatakan sebagai persiapan untuk manusia menghadapinya. Kiamat ada dua iaitu kiamat kecil dan kiamat besar, kiamat kecil yakni kematian. Setiap manusia akan menghadapinya. Mengapa kita sibuk meramal tarikh kiamat, sepatutnya kita perlu sibuk untuk mempersiapkan diri bagi menghadapi kiamat kerana ia bakal terjadi. Ia adalah perkara ghaib yang mana hanya Allah SWT saja mengetahuinya. Bahkan Nabi Muhammad SAW bersabda, kalau dengar langit hendak runtuh (kiamat) tetapi di tangan masih ada benih (tanaman), maka tanamlah benih itu,” katanya dalam laporan BH Online hari ini.
Mohamad Shukri berkata, jika umat Islam mempercayai ramalan kiamat, bermakna mereka mencampuri urusan Allah SWT.
“Usahlah kita meramalkan bila kiamat akan berlaku sebaliknya menggandakan lagi amal ibadat bagi menghadapi kiamat,” katanya.

Tuesday, 18 December 2012

Tolong! Beg Duit Saya Kena Curi

Semalam selepas balik kerja aku ke Bank, Maybank Gelugor. Waktu petang selepas waktu pejabat tidak ramai orang, parking pun senang. Sampai di bank. Dua Mesin ADM sedang diperbaiki. Aku tercongok tunggu. Kemudian masuk seorang makcik ingin guna mesin itu juga.

Pekerja yang membaik pulih mesin tu kata, proses tu agak lama. aku dan makcik tu terus menunggu, beberapa orang lain lagi sedang guna mesin ATM. Kemudian, masuk seorang perempuan bertubuh gempal, tidak bertudung. Tanpa bagi salam terus dia datang kepada aku.

"Boleh minta tolong tak, beg saya kena curi. Saya nak pinjam duit RM12.00 buat tambang balik"


Aku tidak tahu sama ada perempuan itu bercakap benar atau tidak. Tapi, zaman sekarang kita kena lebih hati-hati. Dengan sopan aku berbohong " saya pun takde duit jugak ni"

Terus dia berlalu pergi pada orang lain yang sedang guna mesin, tidak dilayan. Ada orang yang masuk sahaja, dia akan merapati dan berkata benda yang sama. juga tidak dilayan. Kebetulan mesin ADM telah siap, makcik yang menunggu bersama aku sedang menggunakan mesin.

Sampai turn aku, makcik tu keluar, perempuan yang bertubuh gempal tadi terus mendapatkan makcik tadi. Diluar sebalik cermin, aku tengok perempuan gempal itu bersungguh-sungguh bercerita sesuatu pada makcik itu.

Brother yang repair mesin tadi sedang repair mesin ADM sebelah satu lagi beritahu dia selalu nampak perempuan gempal itu diBank dan minta duit denga cara yang sama.

Dari dalam aku tengok makcik tu hulurkan duit kepada perempuan gempal tadi. Tetapi perempuan gempal itu masih tidak berlalu pergi, masih didepan bank. Sebaik keluar aku menyapa perempuan itu.

"Tak nak buat report ke beg duit kena curi?"
Dia menjawap "tak mengapalah, saya malas ke Balai Polis"
Aku saja nak menduga dia, keluarkan telefon bimbit lalu berkata "Kawan saya Polis, dia bertugas dekat-dekat sini saja, saya telefon dia. Sekejap lagi dia sampai"

Perempuan itu mula kelam kabut
"Errr.. duit saya je kena curi, beg dan IC ada lagi"

Laaa..tadi kata dompet kena curi masa letak kat public phone. Ada ke pencuri sekarang yang baik hati bagi balik beg dan kad pengenalan?

Dia berkeras tidak membenarkan aku menelefon polis, sekarang dia mula berubah, dari suara simpati minta dikasihani, berubah jadi kasar dan memaki aku.

"Kau sibuk apa pasal"?

Memang dasar penipu. Gamaknya modus operandinya berkeliaran dibank diwaktu petang semasa orang tidak ramai. Buat cerita disamun menagih simpati untuk mendapat duit. Macam-macam cara orang hendak menipu sekarang.

Kalau pun betul disamun, rasa elok pinjam syiling dari orang tidak dikenali buat panggilan kepada orang terdekat atau pinjam sekejap telefon bimbit. Penipu ramai yang bijak-bijak, kita kena lebih bijak dari mereka.

Makcik yang sedekah duit itu tetap mendapat pahala kalau memberi pertolongan yang ikhlas. Masih ada orang yang baik seperti inilah penipu diluar sana berani mengambil kesempatan

Menyembah Patung Zaman Moden

Sungguhlah besar patung pemimpin Korea Utara ini, bagak besar. Boleh bertahan beribu-ribu tahun lagi ni.






SEOUL - Ratusan orang tunduk di depan dua patung bekas pemimpin komunis Korea Utara di Bukit Mansu, Pyongyang semalam.
Patung gergasi Kim Il-sung yang merupakan pemimpin komunis pertama negara ini berada di sebelah patung anaknya, Kim Jong-il.
Jong-il yang merupakan pemimpin kedua komunis Korea Utara meninggal dunia pada 17 Disember 2011 kerana sakit jantung.
Beliau kemudian digantikan oleh Kim Jong-un yang berusia dalam lingkungan 30-an.
Sementara itu, isteri Jong-un muncul dalam siaran televisyen negara berkenaan semalam dengan kelihatan sedang mengandung.
Keadaan dirinya meningkatkan jangkaan bahawa dinasti keluarga Kim yang memerintah Korea Utara akan mendapat zuriat baharu.
Isteri Jong-un, Ri Sol-ju kelihatan berdiri di sini suaminya dalam upacara memperingati setahun kematian bapa Jong-il.
Pada majlis bagi memperingati kematian Jong-il, bangunan makamnya dibuka selepas kerja-kerja baik pulih dilakukan.
Mayat Jong-il yang diawet itu selepas setahun kematiannya turut dipamerkan kepada orang ramai.
Bangunan tersebut dikenali sebagai Istana Matahari Kumsusan Palace di Pyongyang. - Agensi

Monday, 17 December 2012

Permohonan Maaf Untuk Haru Elie.

Rentetan post yang telah dibuat yang bertajuk Mencari Nadia Hijab pada 5 November 2012 yang lalu. Sila baca untuk mengetahui kisahnya. Penulis telah mendapat feedback dari penama Haru Elie yang dikatakan bergaduh dengan Nadia Hijab. Berikut komen Haru Elie di post berkenaan :


"Ok gua haru..lu sape nk fitnah gua? Bukan gua printscreen bnda ni..gua pon xtaw mmat mne..klo gua yg gua pkir la xkn gua nk ltk nma sndri..

Oh ya gua xperlukan popular murahan spt lu..lu ptut kontek gua di fb klo nk tawu hal sbnr..klo setkat bukak tp xadd @ pm nk tnye gya lu dgn blog free lu ni xyah nk sebarkan cerita xtahu pngkal dan hjung.

Dan pompuan tu wujud cuma die tukar nma fb die dan block aku.dan sttus ni pon die dh delete..pnca mslh sbnr adalah aku nasihat bebaik tp die dah maki2..sbb die maki sbb dlm tknan putus ngan pkwe..aku blh sabaq je..klo aku pon mncarut cam die so xder beza la kn..klo lu kata lu btul kol gua 0135923157..tu pon klo lu mmg berani dan nk carik kbenaran knnnnnn..klo buat fitnah baek lu amik pisau bnuh mak lu jer..dosa fitnah lg bsar drpd bnuh

#sori sbb kuang ajaq sbb lu kaitkn ngan kerjaya gua..gua xkisah lu nk kate wa cari populariti ke ape.. "


Akhirnya pemuda ini telah muncul. Penulis meminta maaf kepada Haru Elie jika tulisan itu ada unsur fitnah. Fitnah ialah mereka dan membuat cerita tidak betul tentang seseorang. Penulis tidak pernah menyatakan nama penuh Haru Elie.

Bagaimana pun penulis dengan rasa rendah diri memohon maaf kepada Haru Elie, untuk makluman sebelum menulis post tersebut, terlebih dahulu penulis telah menghantar private messagge kepada Haru Elie diFacebooknya, namun tiada jawapan.

Segala apa yang berlaku adalah kesilapan penulis semata-mata. Kepada Haru Elie dan Nadia Hijab serta tukang printscreen yang didakwa Haru Elie perlu bersemuka untuk mencari penyelesaian. Jika perkara sudah selesai dan sudah berlalu, biarkan sahaja. Lagipun tiada siapa kenal Haru Elie, dan tiada siapa kisah siapa Haru Elie atau Nadia Hijab.

Ps: Rupanya blog ini boleh jadi satu medium untuk mencari dan membongkar sesuatu. Subjek yang ditulis akan datang terus kepada kita. Namun, pesanan kepada diri dan blogger lain. Berhati-hati semasa menulis sesuatu, takut jadi fitnah seperti kes ini. Tulisan yang baik akan mendapat tindak balas yang baik, tulisan yang tidak elok akan mendapat tindak balas yang tidak elok juga.

Sunday, 16 December 2012

I - City, I - Tertipu.

Aku marah dan aku tak boleh tidur.
Aku sampai I-City pukul 9 malam, dan
aku pulang pukul 11.30 malam. Selama
2 jam setengah, adalah masa masa
yang aku menyirap, aku menggeleng,
aku merenung tajam, dam aku luka
jiwa raga.
Aku kena main dan aku kena tipu.
Pakcik dan makcik dari kampung juga
ditindas, dan ditipu secara
professional. Dirompak duit poket
mereka secara 'as per term and
condition', juga yang paling
memilukan..dibunuh harapan dan
kegembiraan mereka dengan begitu
saja.
Ya. Aku rasakan, aku dikenakan harga
yang tidak patut untuk secebis
keseronokan keluarga yang tak setara
mana. Lagi pedih, bila kumpulan
manusia yang ramai berpusu ke situ
terdiri dari kumpulan pakcik makcik
dari Kokdiang, Gua Musang, Felda
Chenor, Padang Melangit dan Mersing.
Mereka ini membawa ahli keluarga,
anak anak kecil, sanak saudara dan
mungkin anak anak jiran yang teringin
menumpang bercuti ke kota. Mereka
ini, dari riaknya..bukanlah semuanya
berpangkat pegawai, jauh sekali
memiliki harta berjuta, mereka ini
semuanya rakyat marhein, yang bercita
nak mengembirakan keluarga dengan
membawa mereka berjalan ke sini, ke
I-City.
Sebelum aku teruskan, mungkin aku
boleh katakan yang i-City ni dibuat
untuk pelancongan domestik. I-City
pada telahan awal aku adalah tempat
rakyat jelata menikmati keseronokan,
dengan maksud, kerajaan (samada
pusat atau negeri) atau syarikat yang
menyelenggara mengenakan caj yang
berpatutan dan tidak misleading.
Sebaliknya aku salah, pakcik makcik
juga salah. i-City rupanya bercita cita
besar untuk memebelikan kereta
Ferrari spider untuk setiap ahli
lembaga pengarahnya.
Mari aku ceritakan celakanya.
Yuran entry, selepas 7pm, RM10. Ini
aku boleh terima. Normal dan tiada
yang aneh.
Ok sekarang, tempat paling attractive di
I-City, namaya SNOWALK. Idea
SNOWALK ni nak bagi rakyat Malaysia
merasa hidup di Iceland.
Nak masuk sorang kena bayar dalam
RM35-40 dewasa. Aku masuk ber
empat semua sekali RM120. Ini pun,
aku boleh terima lagi masa bayar
sebab aku syak mestila SNOWALK ni
power betul, boleh imitate almost
exactly Iceland, atau Alps setidaknya.
So RM120, setel..ready to rock in!.
Wooo..bila aku dah masuk, rupanya
kena rilek dulu, kena ambil jaket (ini
masuk pakej, mujur). Lagi, yang pakai
selipar, kena sewa kasut, beli stoking,
beli sarung tangan (sewa ke beli atau
dah tak peduli sebab masa ni aku mula
menyirap). Aku cakap pada fateem,
faseeh dan cikgu, kita masuk je dengan
kasut yang sedia ada. Walaupun
subconscious mind aku tahu yang
kasut si fateem dan faseeh ni tak boleh
bertahan dalam cuaca Iceland, tapi hati
aku yang memberontak ni menghalang
dari pegi sewa atau beli. Bukan sebab
aku berkira, atau aku kedekut, tapi aku
fikir..kalau I-City tahu stoking, sarung
tangan dengan kasut Pua Chu Kang ni
adalah dresscode sewajarnya, kenapa
kau tak caj aku RM200 awal awal tadi?
lepastu kau bagi aku kasut, stoking
dengan sarung tangan terus, nampak
tak sekarang? kalau aku dah bayar
sekali, lepastu aku kena bayar lagi dan
lagi, itu pada aku adalah perangkap
dan penipuan.
Denga berat hati, aku dan ahli keluarga
melangkah masuk, elok gaya nak
masuk, brader jaga pintu spund cikgu,
"handbeg tak boleh bawak masuk".
Aku balas balik dengan
sabar,"handbeg nak kena letak
mana?". "Dalam locker kat sana",
brader ni balas tenang. Aku suruh
cikgu pergi setelkan handbeg dia, dan
teruskan bersabar. Selang beberapa
minit, cikgu datang balik pada aku, lalu
dia tanyakan benda yang bikin aku lagi
menyirap, "ada duit kecik? locker tu
kena bayar". Dekat stage ni, aku geleng
kepala. Aku dah tahu semua yang akan
aku lalui lepas ni dalah mengkaya
rayakan pemilik I-City, secara langsung
membunuh jiwa aku dan pakcik makcik
yang mengharapkan secebis gembira
berjalan ke sini.
Dalam kabin SNOWALK, boleh aku
simpulkan, macam kau duduk dalam
peti ais tempat beku. Ada igloo, ada
lampu lampu, ada sedikit gelongsor
ais. Aku tak nak komen apa yang dia
sajikan sebab mungkin itu idea
sebenar I-City, tapi aku fikir they can
do much more better. Dan bila aku
marah, aku akan jadi detail, "is this the
best they can offer?". Aku mula
nampak hal hal yang kacau fkiran aku,
kenapa takde salji? kenapa takde
paramedik standby kat luar kalau anak
anak aku kena frostbite? kenapa kabin
ni takde seni, kompressor aircond
merata rata, beam beam dan structure
bangunan obviously there, sebijik
macam kau jalan kat carpark cuma
bezanya kau sejuk. Kenapa jaket yang
dia bagi ni zip rosak, butang rosak?
kenapa tak banyak variety? kenapa
tempat kecik?
Nampak, benda ni patutnya senang,
tapi bila aku dah mula kacau bilau dari
awal, semua aku tengok salah. dan
yess memang overall SNOWALK sucks
big time.
Aku keluar dari SNOWALK bila faseeh
menangis sebab tak tahan sejuk ais
banyak masuk dalam kasut dia. Bila
aku sampai kat luar, aku tengok ramai
yang menggigil sejuk, kasut yang sewa
tadi semua bukak. kaki mereka aku
tengok merah. Temperature terlebih
sejuk ke aku tak tahu. Aku tak pernah
pegi Iceland, Alps pun aku tak pernah
pegi, aku tak tahu sejuknya macam
mana. Lantaklah!
Aku cuba bertenang, dan melepak
dekat patung zirafah. fateem dengan
faseeh nak main keretapi, kapal dan
wheel apa benda entah. Aku tengok
kawasan permainan ni semua
berkumpul di satu port. Dalam kepala
aku fikir macam ni, aku beli tiket sekali
masuk, say RM20 sorang, atau berapa
berapa lah, lepastu boleh main
freeflow. Pergi matiii dengan fkiran aku,
I-City lagi pandai korek duit dengan
menggadai perasaan kesian mak ayah
pada anak anak.
Ada 6-8 jenis permainan, dia caj RM5/
person untuk satu game. Ada 2-3 game
yang RM10/person. Beli tiket pakai
macam smartcard. Kiranya kalau baar
RM50, pakaila kad tu sampai habis.
Bodo anak aku 2 orang sekali naik
keretapi yang pusing tak sampai 5
round, tak sampai 5 minit in fact, aku
kena bayar RM10. (RM5/person). Itu
yang RM5, yang game RM10 pulak,
baraaii!. Setengah jam, RM50 gone.
Come on what kind of pleasure the
kids will have for half an hour?
Dalam hal ni, kau orang kena clear
standpoint aku. Aku tak bercakap
untuk aku saja. Aku bercakap untuk
orang lain, yang mungkin bajet mereka
lagi kurang tapi dah terperangkap. Apa
yang terperangkap? Kau bagitau anak
anak kau nak datang I-City, mereka
happy, bila dah sampai..pehh ambik
beratus nak kena keluar. Takkan dah
kat situ kau nak cakap kat anak anak
kau "Janganlah..mahal lah".
yang aku cerita keretapi 5 minit tak
sampai tu apply pada semua game.
Aku rakam fateem dan faseeh naik
keretapi tu exactly less than 4 minit.
Kau orang sabar. Aku belum habis lagi
ni.
Berbalik pada hal permainan. Masa di
kaunter, dekat depan kaunter, clearly
stated "RM5/person" untuk game
game yang disenaraikan. Macam aku
bgtau tadi, ada setengah game" RM10/
person". Isu kedua timbul bila faseeh
dinafikan hak untuk bermain kapal apa
benda entah sebab tinggi dia tak lepas
benchmark. Ohhhh yang ini aku betul
betul fak!. Aku tarik faseeh keluar,
sambil kepala aku cuba rasionalkan
situasi. Exactly belakang faseeh, ada
sorang budak perempuan, tinggi dia
siiikiiittt je lagi nak sampai benchmark,
terus budak lepas SPM yang jaga
entrance reject suruh keluar. WOW! for
God sake faseeh dan budak
perempuan dah beratur 15 minit
semata mata nak main, when they turn
come, kau just suruh keluar sebab tak
lepas height?
Ayah perempuan tu cuba slowtalk
dengan budak jaga entrance, kesian
aku tengok orang kampung sorang
sini, kesian lagi aku tengok anak dia
yang terkebil kebil tak dapat main.
Sabar aku hilang bila budak yang jaga
tadi jawab endah tak endah dengan
ayah budak perempuan tu. Sabar aku
diakhiri dengan makian orang putih
ditengah khalayak orang ramai. Aku tak
boleh kontrol sebab aku kesian betul
dekat faseeh, lagi aku kesian dekat
budak perempuan yang terkecil kebil
kecewa tu.
Aku ajak ayah budak tadi pergi kaunter.
Sampai di kaunter aku bagitau yang
"kenapa masa beli tiket you tak cakap
budak budak ni ada height limit?"
Pehhh makwe kaunter tu bagi jawapan
bijak,"Kat atas kan ada beritahu"
sambil dia tunjuk kat atas dinding (kau
kena dongak kalau nak baca satu satu)
ada A4 beberapa keping yang beritahu
game game yang ada height limit, dan
Yes, font dia aku tengok macam font
14 atau paling besar 16.
Lalu aku khutbah pada dia, kenapa
dekat depan kaunter ni tak tulis pulak?
dan kenapa kau, sebagai penjual tiket
yang tahu permainan ni semuanya
untuk budak budak tak beritahu awal
awal "encik, untuk game ni game game
ni, budak bawah 120cm tak boleh
main", kenapa kau tak buat? kau harap
orang baca benda info yang
berselerak, dalam keadaan orang
ramai, nak cepat, nak bagi budak
budak seronok. Ni sama la macam jual
buah Strawberry kat petaling street
letak sigboard besar RM5. Mindtrick,
sebab by default orang ingat sekilo
RM5, orang tak banyak tanya terus
mintak sekilo. Hahh ambik kau rupanya
RM5 ni untuk 100gram. Tulisan
100gram ni kecik halus je dia letak tepi
RM5. Memang ada point yang ko salah
sebab tak teliti, tapi dalam masa yang
sama, kau rasa kena tipu tak? sebab
dalam keadaan sibuk, orang ramai
berpusu, berapa kerat manusia je
boleh bagi attention to detail?. Ini
nama dia manipulation.
Dan akhir sekali, smartkad tu, kalau kau
tak habis main, duit dalam tu banyak
lagi, kau boleh refund RM5 sahaja.
Maknanya, katala duit dalam tu ada lagi
RM30, tapi anak kau dah mengamuk
nak balik, atau tiba tiba dia sakit perut
kena bawak ke hospital. Burnlah duit
tu. Unless kalau kad tu boleh bawak
balik dan esok kau datang lagi
sambung pakai, itu aku tak tahu lah
boleh ke tidak. Tapi berapa ramai
pakcik makcik Kokdiang nak datang
balik esoknya semata mata nak
habiskan baki duit RM30?
Nampak tak macam mana orang
kampung kena main?
Aku dah tak larat nak menulis. Lama
dah aku tak menulis panja SEMBANG
KENCANG...ng.
Kesimpulan yang aku boleh bagi;
Aku berharap, I-City ni, kau bertukarlah
menjadi kebun kelapa sawit

Sumber : Facebook.

Friday, 14 December 2012

Aku Ingin Gemuk

Bagaimana mengetahui berat badan ideal kita? Satu piawai yang dipanggil BMI iaitu Body Mass Index adalah satu skala yang digunakan untuk mengira berat ideal kita.

 Cara mengira BMI ialah  tinggi (m) ÷ berat (kg) x berat (kg)

 Contoh : Berat anda 50 kg dan tinggi anda 1.54 m

               = 50 ÷ (1.54 x 1.54) =    21

 Penunjuk BMI ialah :

 Kurang daripada < 18.5 Kurang berat badan

18.5 hingga 24.9 Berat badan unggul

25 hingga 29.2 Berlebihan berat badan

Lebih daripada > 30 Obesiti.

Dengan berat 50 kg dan ketinggian 1.54 m, berat badan yang dikira adalah yang ideal. Bagaimana dengan BMI anda? ada cara mudah untuk mengira, masukkan sahaja berat dan tinggi anda di aplikasi ini, Jom tengok anda tergolong dalam karegori mana.

Ustaz Don Mungkir Janji? - Sinar Harian

Tidak dinafikan, nama pendakwah terkenal, Ustaz Don Daniyal Don Biyajid, 28, semakin meniti di bibir masyarakat.

Sejak muncul dengan program 30 Minit Ustaz Don di TV Alhijrah, ramai yang menyukai gaya penyampaian dakwahnya yang bersahaja.

Maka, tidak hairanlah ramai pihak ingin menjemput Ustaz Don di dalam program mereka bagi mendengar sendiri ceramah disampaikannya.

Bagaimanapun, Zass mendapat aduan daripada sumber yang mengatakan ikon baru dakwah ini telah memungkiri janji.








Menurut sumber itu, Ustaz Don sepatutnya menjayakan program anjuran sebuah jabatan di Kuala Lumpur, semalam, tetapi dibatalkan di saat akhir.

Sedangkan, kata persetujuan telah dicapai dan 300 tetamu sudah menanti tetapi bayang Ustaz Don tidak kelihatan.

Zass mendapatkan kenyataan daripada pihak Ustaz Don dan pembantu peribadinya yang dikenali sebagai Mirza, tidak menafikan kejadian itu sememangnya berlaku.

Bagaimanapun, Mirza menjelaskan, Ustaz Don tidak terlibat dalam hal itu dan kesalahan berpunca daripadanya.
"Memang pada mulanya tarikh telah dipilih tetapi saya kemudiannya mendapati tarikh itu bertembung dengan komitmen lain.

"Saya cuba berhubung dengan penganjur dan memberitahu hal tersebut.

"Namun, saya tidak sedar telah tersilap menyalin nombor penganjur membuatkan mereka tidak mendapat makluman," katanya ketika dihubungi.

Menurut Mirza, dia sudah pun meminta maaf kepada penganjur dan menjelaskan hal yang sebenar.

Ketika dihubungi Zass, Mirza berkata, Ustaz Don belum mengetahui kejadian tersebut.
Dalam pada itu, Mirza menolak anggapan sesetengah pihak bahawa Ustaz Don sudah mula 'demand' dan mengenakan bayaran tertentu untuk menjemputnya.

"Ustaz Don masih sama seperti dulu. Dia sangat komited dengan dakwah dan tidak memikirkan mengenai bayaran.

"Saya harap dengan penjelasan ini akan membersihkan nama Ustaz Don kerana dia tidak bersalah," katanya.

Monday, 10 December 2012

Mencintai Isteri Cara Rasulullah SAW

Rasulullah SAW sangat mencintai dan lembut pada isteri-isterinya. Berikut adalah contoh sikap luar biasa baginda yang
harus diteladani oleh setiap suami:

1. Rasulullah SAW tidak pernah menyusahkan isterinya.

Jika pakaiannya koyak, Rasulullah SAW menampalnya sendiri tanpa menyuruh isterinya.

Rasulullah SAW selalu bertanggung jawab mencari nafkah untuk keluarganya. Contoh: Rasulullah SAW memerah sendiri susu kambing untuk keperluan keluarga maupun untuk dijual.

2. Rasulullah SAW tidak segan membantu isterinya di dapur.

Contoh: Setiap kali pulang ke rumah, bila dilihat tiada makanan yang sudah siap dimasak untuk dimakan, sambil tersenyum Rasulullah SAW menyingsingkan lengan bajunya untuk membantu isterinya di dapur.

Rasulullah SAW sering memanggil isterinya dengan panggilan mesra. Contoh: Aisyah r.a. dipanggil dengan panggilan Khumaira (yang kemerah-merahan) oleh beliau.

3. Rasulullah SAW tidak pernah mendesak isterinya menyediakan makanan.

Contoh: suatu ketika, Rasulullah SAW pulang pada waktu pagi. Beliau pasti sangat lapar saat itu. Tetapi dilihatnya tidak ada apapun untuk sarapan, bahkan yang mentah pun tidak ada kerana Sayidatina ‘Aisyah belum ke pasar. Maka baginda bertanya, “Belum ada sarapan ya Khumaira?”

Aisyah menjawab dengan agak serba salah, “Belum ada apa-apa wahai Rasulullah.”

Rasulullah SAW lantas berkata, “Jika begitu aku puasa saja hari ini.” tanpa sedikit pun tergambar raut kesal di muka beliau.

4. Rasulullah SAW sangat marah ketika melihat seorang suami sedang memukul isterinya.

Contoh: suatu saat beliau melihat seseorang memukul isterinya. Baginda menegur, “Mengapa engkau memukul isterimu?”

Orang itu menjawab, “Isteriku sangat keras kepala! Sudah diberi nasihat dia tetap berdegil juga, jadi aku pukul dia.”

Rasulullah SAW berkata lagi, “Aku tidak menanyakan alasanmu, aku bertanya mengapa engkau memukul teman tidurmu dan ibu dari anak-anakmu?”

5. Rasulullah SAW tetap lembut dan santun kepada isteri.

Rasulullah selalu memperlakukan isterinya sangat istimewa sekalipun baginda adalah pemimpin umat Islam tertinggi, bahkan saat itu adalah pemimpin terbesar di dunia.

Friday, 7 December 2012

Yasmin Hunwick Blogger Yang sudah Meninggal dunia

Arwah Yasmin Hunwick meninggal di Langkawi. Arwah dan dua orang rakannya membonceng moto, satu motor dinaiki 3 orang. Mereka tidak memakai helmet. Semasa membuat pusingan di Padang Gaung Langkawi, sebuah kereta dari Ulu Melaka telah melanggar mereka.

Nama Yasmin Hunwick mencatat carian tertinggi di Google. Menjadi Trending di Twitter. Sekarang blognya du update oleh ibunya. Bagaimana password dan username diketahui waris jika seorang blogger meninggal dunia ye? Mungkin ada software, atau minta kebenaran pihak Google untuk dapatkan password? atau guna bantuan hacker yang terer?

Ini blog dia yang sekarang di update oleh ibunya www.misschronicz.blogspot.com http://www.misschronicz.blogspot.com/

Monday, 3 December 2012

Ustaz Azhar Idrus - Ciri-Ciri Suami Yang Baik

1. Solat fardhu cukup 5 waktu.

2. Ada kerja gaji RM800-1500 ke atas, boleh bayar rumah sewa, boleh beli beras, boleh isi minyak, boleh antar ke tempat keje. Nafkah zahir boleh bagi, bukan nafkah batin je tau.

3. Ada kenderaan: moto kapcai dah cantek. honda EX5 orait sangat la tu dengan 2 helmet. Basikal pun boleh, tapi penat kayuh kalau dari Bangsar ke KLIA. Sebaik-baiknya kereta, sebab nanti nak bawa isteri yang mengandung ke klinik setiap bulan.



4. Lulus ujian fardhu ‘ain sekolah rendah. Maknanya boleh mandi wajib dengan baik dan boleh ajar isteri mandi wajib dengan betul, apatah lagi mandi-mandi yang lain.

5. Boleh baca al-Quran dan boleh mengajar al-Quran walaupun setakat “Alif Ba’ Ta’” sampai Surah “Iqra’ Bismirabbikallazi Khalaq.”

6. Jenis lurus, baik & hati baik, tak menipu. Tadelah sampai menipu kata nak pergi Mydin tapi pergi mengorat jiran taman sebelah.

7. Dia paham kamu, kamu paham dia. Paham jiwo gitu. Serasi bersama. Berbeza tapi boleh masuk.

8. Gedik joget-joget pun depan bini dan anak-anak je. Depan orang lain sopan santun gitu.

9. Jenis tak cemburu buta sangat. Cemburu macam ni ok, “Ehemm..ramainya kawan laki kat opis.. Jangan sampai lupa abang taw..”

10. Belajar takat PMR je pun takpe, janji cara dia fikir tu matang dari yang belajar PhD.

11. Kalau dia jenis diam tak delah sampai orang kata tak bergaul dengan manusia lain. Kalau dia banyak bercakap pun tadelah sampai dia mengata-ngata orang lain.


12. Malas juga ke masjid, tapi dia pergi gak dalam sehari tu 2 kali sekurang-kurangnya Maghrib danIsyak.

13. Walaupun tak kerap ke kuliah agama, tapi bila tengok Youtube Ustaz Azhar Idrus ngajar tu sampai terlupa nak tengok bola. Jika da kuliah di masjid muka dialah ada di antara orang-orang kampung.

14. Boleh susah senang bersama. Kalau isteri nangis, dia tolong riba isteri dan tenangkan. Kalau isteri sakit, dia tolong jaga dari malam sampai pagi.

15. Jenis senyum sokmo.

16. Tak tengok sangat awek cuns, duk tengok bini dia je walaupun bini dia tak cuns (Tak cun tak pe, boleh tutup lampu)

Saturday, 1 December 2012

Kita Harus Putus


Entah harus dari mana
Ku memulai kata-kataku
Resah gelisah tak menentu
Dari jauh lubuk hatiku

Bukan, bukan keinginanku
Tuk mencoba meninggalkanmu
Namun tak bisa ku jelaskan
Aku takut menyakitimu

Berat rasanya, berat rasanya untuk
Ungkapkan kata meski bualan hati

Sayang maafkan aku ingin putus
Sayang maafkan kita harus putus

Berat rasanya, berat rasanya untuk
Ungkapkan kata meski bualan hati

Sayang maafkan aku ingin putus
Sayang maafkan aku ingin putus
Sayang maafkan kita harus putus
Sayang maafkan aku ingin putus
Sayang maafkan kita harus putus

Lirik Lagu Sayang - Nyanyian Ungu
Sila cari di Youtube ye :)
Layann...

Friday, 30 November 2012

Kisah Terowong Rahsia Dan Harta Karun di Kelantan

Pak Do dan seorang kawannya suka memburu binatang hutan, sama ada ayam hutan atau pun kijang juga kancil. Hutan tebal yang memang menjadi habitat kepada binatang-binatang ini akan menjadi 'habitat' kepada Pak Do dan rakan-rakannya yang lain.

Tapi ini bukan kisah binatang buruan mereka, ini kisah tentang terowong yang mereka jumpai di dalam hutan ketika berburu binatang. Sewaktu mereka asyik memburu binatang, mereka tersasar jauh ke dalam hutan dan mula sesat.

Ketika sesat inilah mereka menjumpai satu terowong atau gua. Dalam terowong atau gua ini terdapat banyak barangan tinggalan orang, harta karun!. Dikawasan berdekatan terowong itu juga terdapat satu telaga yang amat dalam. Telaga ini dalam kerana di gali diatas bukit. Bukit ini dipanggil Bukit Kwong.

Setelah mereka berjaya keluar, mereka menceritaka tentang penemuan ini kepada orang lain. Cubaan untuk mencari lokasi penemuan tidak sengaja mereka ini gagal ditemui. Ramai yang cuba mencari tetapi gagal. Lokasi yang tepat tidak diketahui. Pak Do dan rakan-rakan juga menemui secara tidak sengaja.

Itu cerita mitos yang penulis dengar dari orang tua ketika kecil. Sekarang pun, di kampung segelintir orang tahu akan cerita ini. Cerita ini mungkin betul dan mungkin rekaan semata-mata jika tidak dibuktikan kesahihannya. Tetapi, tiada angin masakan pokok boleh bergoyang.

Mungkin ada sesuatu disana yang mungkin kita tidak tahu. Menunggu masa untuk dibongkar. Bukit Kwong sekarang telah dikorek-korek, kerana penemuan bijih besi disana. Rujuk tulisan tentang Penemuan Bijih Besi di Bukit Kwong DISINI. Dan betullah kata orang tua, ada harta karun di Bukit Kwong.

Asal-usul nama Bukit Kwong tidak diketahui, adakah dinamakan sempena Kwong Yik Bank yang ditubuhkan pada tahun 1913 di Tanah Melayu. Bila Jepun datang menyerang harta-harta Kwong Yik Bank disembunyikan di sebuah Bukit yang dinamakan sempena Bank tersebut? itu takulan nakal dan tidak berasas penulis sahaja :)

Sekarang di Kelantan kecoh dengan penemuan satu terowong di Palekbang. Seorang kontraktor yang menjalankan kerja-kerja dikawasa sekitar telah menemui terowong ini. Belum lagi pakar-pakar memasuki terowong ini, belum diukur dengan alatan canggih, sudah terdengar desas-desus mengatakan terowong ini panjangnya menjangkau 100km.




Terowong yang dijumpai di Palekbang,Kelantan



Terowong dibina atas beberapa sebab, antaranya sebagai tempat lalui rahsia, tempat tinggal rahsia, tempatan simpanan rahsia. Orang yang tidak mempunyai kuasalah yang membina terowong ini. Kalau sudah berkuasa dan ditakuti, buat apa hendak sembunyi-sembunyi lagi.

Kalau pun betul terowong di Palekbang wujud seperti yang didakwa, ia mungkin laluan rahsia sekumpulan manusia. Persoalannnya kumpulan manusia yang mana? dan untuk apa terowong itu diwujudkan? orang yang berkuasa dan tidak ditakuti tidak akan membuat terowong rahsia ini. Hanya golongan yang tidak berkuasa sahaja yang membuatnya.

Jika tentera Jepun yang membuatnya untuk apa? untuk menyeludup senjata dan jalan memasuki Malaya? terowong yang didakwa sejauh 100km itu sahaja memakan masa pihak Jepun untuk menggalinya. Mudah sahaja angkat senjata dan menyeberangi sempadan Thailand dan Malaysia.

Walau pun begitu, terowong itu tetap misteri dan menunggu masa untuk dikaji, mungkin ada rahsia tersembunyi yang kita tidak ketahui. Tunggu pihak berkuasa dan pakar akeologi membongkarnya.

di Vietnam terowong dibina untuk menentang askar-askar Amerika. Amerika kalah sebab terowong ini. Pintu-pintu masuknya sangat sukar dikesan. Sehinggakan askar Amerika ini mendirikan khemah-khemah diatas terowong yang dibina oleh askar vietnam. Sekarang terowong yang ini boleh dilawati dan dimasuki oleh pelancong.


Ini salah satu lubang atau pintu masuk ke terowong di Vietnam. Lubang yang kecil sukar dikesan, kalau dikesan sekali pun, askar Amerika yang berbadan besar tidak muat dan sukar untuk memasukinya. Untuk gambar dan cerita yang lebih amazingggggggg sila klik DISINI






Di Tanah Arab pula, terowong dibina untuk menyeludup dan sebagai alternatif pengangkutan. Sekatan yang dikenakan oleh Israel kepada penduduk Gaza.

Ini cerita terowong di Gaza.

TEROWONG harapan. Mungkin itu ungkapan paling sesuai bagi menggambarkan kepentingan ribuan terowong bawah tanah di kawasan bersempadanan Gaza dan Mesir yang dibina penduduk Palestin di wilayah bergolak itu bagi menyeludup masuk pelbagai barangan keperluan, termasuk bantuan kemanusiaan.

Jika tidak kerana kewujudan terowong sulit bawah tanah itu, mungkin nasib 1.5 juta penduduk Gaza bertambah sukar kerana mereka bukan saja terjejas teruk akibat serangan berdarah 22 hari rejim Zionis pada Disember 2008 dan Januari 2009, malah turut dikenakan sekatan yang tidak munasabah oleh Israel.
Di wilayah yang 75 peratus penduduknya tiada pekerjaan, terowong penyambung nyawa rakyat Palestin di Gaza itu sebenarnya memberikan peluang pekerjaan kepada ribuan lelaki, termasuk remaja yang memerah keringat 24 jam sambil berdepan bahaya.



Salah satu terowong yang menghubungkan Gaza dan Mesir




Mereka ini berkhidmat dengan nyawa sebagai taruhan kerana silap hari bulan, terowong tempat mencari sesuap nasi bukan saja untuk diri sendiri, malah penduduk Gaza keseluruhannya, boleh bertukar menjadi terowong maut jika diserang tentera Israel sekiranya mendapat tahu kewujudannya.

Israel menguatkuasakan sekatan serta melarang pelbagai barangan, khususnya bahan binaan seperti simen dan besi daripada dibawa masuk ke Gaza sejak tiga tahun lalu apabila Hamas mengambil alih kuasa pentadbiran wilayah berkenaan.

Pelaksanaan dasar sekatan yang mendapat kerjasama Mesir itu dibuat dengan alasan bahan seperti besi dan simen boleh digunakan pejuang Hamas untuk membuat senjata. Namun, hakikatnya ia menyukarkan Gaza untuk dibangunkan semula selepas mengalami kemusnahan teruk akibat bedilan Zionis.

Hakikatnya, barangan keperluan asas, makanan dan perubatan sebenarnya juga sukar dibawa masuk ke Gaza melalui pintu sempadan sedangkan keutamaan warganya di pasca peperangan ketika ini ialah mendapatkan keperluan asas, termasuk kelengkapan dan bantuan pendidikan.
Justeru, terowong bawah tanah inilah yang berfungsi membawa masuk keperluan penduduk, walaupun ada dakwaan mengatakan pejuang Hamas turut mempunyai terowong rahsia sendiri untuk menyeludup senjata.

Dalam kunjungan ke Gaza baru-baru ini, penulis berpeluang dibawa menyaksikan sendiri operasi memunggah dan menyeludup barangan keperluan, termasuk bahan binaan di sebuah lokasi rahsia di Rafah yang bersempadanan Mesir.

Dari luar, kawasan itu kelihatan seperti tempat perlombongan pasir, tetapi sebaik memasukinya, terlalu banyak timbunan pasir dapat dilihat di sekelilingnya sebelum mata bertumpu ke arah puluhan kanvas yang menutupi setiap terowong sulit berkenaan.

Penulis dibawa melihat dua jenis terowong. Yang pertama berbentuk seperti perigi buta dengan kedalaman sehingga 30 meter dan mempunyai laluan bawah tanah sejauh antara 300 meter hingga hampir satu kilometer menghubungkan Gaza dan Mesir.

Terowong jenis ini digunakan bagi membawa masuk keperluan asas seperti makanan, tepung, minuman dan bahan binaan. Tidak kecuali produk elektronik termasuk telefon bimbit, laptop sehinggalah pakaian berjenama dibawa masuk menerusi laluan tikus itu.

Maka, tidak hairanlah pelbagai produk terbaru di pasaran dunia boleh didapati di merata kedai di bandar Gaza. Tetapi, hanya mereka yang mampu saja boleh memilikinya, manakala yang kurang berkemampuan tetap mengharapkan bantuan masyarakat dunia.

Terowong jenis ini dilengkapi tangga besi dan kren untuk membawa naik barangan ke atas dengan pada setiap masa lebih 20 pekerja kebanyakannya anak muda sibuk memunggah dan mengangkut pelbagai barang sebelum disusun di atas lori dan treler yang menunggu.

Kebanyakan pekerja terowong berkenaan kelihatan agak bengis. Malah, penulis dan jurugambar tidak dibenarkan sama sekali mengambil gambar pekerja terowong atas faktor keselamatan kerana tidak mahu identiti mereka yang kebanyakannya tinggal di kawasan berhampiran terdedah.

Seorang pekerja terowong berusia lingkungan awal 20-an berkata, terowong berkenaan beroperasi 24 jam dan segala pergerakan dalam kawasan itu perlu dilakukan secara berhati-hati bagi mengelak kewujudannya dikesan tentera Israel.

Dia yang sudah empat tahun bekerja di beberapa terowong di kawasan itu berkata, sepanjang 22 hari serangan tentera Israel 18 bulan lalu, beratus-ratus terowong dibedil dan operasi di kawasan itu terpaksa dihentikan.

Bagaimanapun, ada beribu-ribu terowong menghubungkan kawasan ini dengan Mesir dan mustahil semuanya dapat dimusnahkan, katanya.

Laporan berita tempatan baru-baru ini menyebut, pihak berkuasa Mesir sudah memusnahkan kira-kira 400 terowong sulit bawah tanah di sekitar Rafah sejak awal tahun ini.

Malah, beberapa hari selepas kepulangan penulis dan anggota rombongan ke tanah air, agensi berita antarabangsa mendedahkan, tentera Israel memusnahkan beberapa lagi terowong berkenaan.

Sepanjang serangan 22 hari ke atas Gaza 18 bulan lalu, tentera Israel melancarkan beratus-ratus peluru berpandu di sepanjang 14 kilometer sempadan antara Gaza dan Mesir, mengebom anggaran 300 hingga 500 terowong yang melintasi bahagian bawah tanah kedua-dua negara.

Namun, di sebalik kemusnahan itu, ratusan terowong sama ada digali semula atau dibina kerana walaupun beroperasi secara haram, hakikatnya ia sangat penting bukan saja sebagai peluang pekerjaan, malah bagi menyalurkan keperluan asas penduduk.

Ketika ini, pihak berkuasa Mesir dilaporkan sedang memasukkan hadangan bawah tanah di sepanjang sempadan dalam kawasan negara itu bagi menghalang pembinaan lebih banyak terowong menghubung kedua-dua negara.

Sekatan yang dikenakan Israel bagi menghalang kemasukan bahan binaan juga menyaksikan ada penduduk yang miskin, terpaksa mencari sisa runtuhan bangunan dan besi buruk untuk dikitar semula bagi membina dan membaik pulih kediaman yang musnah teruk dibedil tentera Israel.

Sebuah lagi terowong yang sempat penulis lawati dalam kunjungan empat hari ke Gaza minggu lalu itu ialah terowong berbentuk mendatar yang terletak kira-kira 10 meter dari bawah permukaan tanah.

Terowong jenis ini dipasak dengan kayu di kiri dan kanan serta bahagian atasnya bagi memastikannya kukuh dan mengelak berlakunya runtuhan.

Selebar kira-kira satu meter, terowong jenis ini digunakan khas untuk membawa masuk kereta dan motosikal. Tetapi kereta agak besar saiznya tidak cukup muat untuk dibawa masuk.

Penulis yang masuk beberapa meter ke dalam terowong itu perlu berjalan secara berhati-hati bagi mengelak terkena kejutan elektrik berikutan banyak kabel berkuasa tinggi pada dinding di kiri dan kanan terowong.

Kewujudan terowong seperti inilah membolehkan pelbagai model kenderaan dapat dilihat di atas jalan raya di bandar Gaza, termasuk model keluaran 2009 dan 2010. Namun, sekali lagi hanya yang berkemampuan mampu memilikinya.

Selain kereta model lama yang kadangkala sudah tidak lagi digunakan di Malaysia, mereka yang kurang mampu pula masih menggunakan perkhidmatan kereta kuda, keldai dan unta sebagai pengangkutan dan untuk mengangkut barangan, terutama hasil pertanian.

Tuesday, 27 November 2012

The Road To KLIA

Sekarang masih di lebuh raya ke KLIA. Ada seminar kena hadiri.
Bulan ini, bulan bergerak ke sana sini. Urusan peribadi, urusan Reunion dan urusan kerja.
Hujan sepanjang jalan. Ada kawan dari Sabah. Mengajar disana. Ajak jumpa. Guna transport majikan. Tiada sempat untuk berjumpa dengan dia yang bercuti di Bukit Bintang.
Kami berlima naik Toyota Innova. Agak selesa untuk trip jauh. Seminarnya pada esok pagi.

Thursday, 22 November 2012

Penyakit Darah Tinggi

Apa itu penyakit darah tinggi? Darah tinggi atau pun Hypertension adalah sejenis penyakit kronik. Kronik di sini kebanyakannya di fahami sebagai teruk. Itu adalah satu kesilapan. Kronik di sini bermaksud jangka masa yang lama iaitu penyakit darah tinggi tidak sama dengan penyakit demam selsema, sakit kepala iaitu ia dihidapi oleh seseorang dalam jangka masa yang lama.....atau spesifik untuk penyakit darah tinggi,ia di hidapi oleh seseorang sampai bila-bila.



Ya, betul. Bila dah start ubat darah tinggi, ubat mestilah di makan oleh pesakit itu sampai bila-bila. Ini adalah sebab penyakit ini adalah penyakit KRONIK iaitu penyakit yang tak sembuh cuma boleh diKAWAL dengan pemakanan ubat. Pesakit yang menghidap penyakit darah tinggi perlu mengambil ubat setiap hari untuk mengawal kadar tekanan darahnya. Sekiranya kadar tekanan darah tidak terklawal iaitu sentiasa tinggi,ini akan mengakibatkan KOMPLIKASI berlaku pada penghidap darah tinggi.
Komplikasi yang biasa pada pesakit darah tinggi adalah penyakit jantung. Bayangkan tekanan darah yang sentiasa tinggi di dalam badan. Ini akan mengakibatkan jantung letih @exausted kerana bekerja terlalu kuat. jantung adalah seperti mana bahagian badan yang lain,merupakan otot-otot. Bila otot-otot jantung bekerja kuat, pembengkakan jantung (hypertrophi) berlaku.




Bayangkan jantung yang besar, yang mana ia sendiri juga memerlukan bekalan darah untuk berfungsi. Kegagalan penyampaian darah kebahagian tertentu jantung menyebabkan berlakunya ischaemia iaitu kematian sel2 jantung yang tidak mendapat bekalan darah yang mencukupi. Gejala biasanya kesakitan bahagian tengah atau kiri dada yang teruk disertai dengan berpeluh, loya atau muntah , kesakitan yang menjalar ke tangan kiri, bhgn dagu dan sesak nafas.



Oleh itu, untuk mengelakkan berlaku nya pembengkakan jantung, tekanan darah perlulah di kawal soptimal mungkin dengan pengambilan ubat darah tinggi. Tiada pilihan lain lagi. Senaman, kuarangkan pengambilan garam, kurang kan makan berkalori tinggi membantu tetapi paling penting adalah pengambilan ubat.



Selain daripada komplikasi kepada jantung, Tekan darah tinggi yang tak terkawal juga menyebabkan kerosakan pada buah pinggang. Jadi, kegagalan buah pinggang bukan di sebabkan oleh ubat yang di ambil tetapi di sebabkan oleh tekan darah tinggi yang tak terkawal. Kenaikkan tekanan darah yang tinngi secara melampau juga boleh menyebabkan kegagalan buah pinggang secara tiba-tiba.


Oleh itu, pengambilan ubat darah tinggi adalah pokok kepada rawatan penyakit darah tinggi. Sekiranya belum bersedia untuk mengambil ubat, lakukan pemeriksaan tekanan darah secara berkala. Sekiranya tekanan darah tinggi, lakukan secara lebih kerap. Jangan terlalu yakin darah telah kembali normal tanpa pemeriksaan tekanan jantung.



Gejala seperti sakit kepala, pening untuk pesakit darah tinggi adalah jarang berlaku. Sekiranya berlaku, kemungkina tekan darah terlalu tinggi mungkin pada tahap yang boleh menyebabkan berlaku nya angin ahmar @stroke..
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...