iklan. Jangan klik hahaha...

Tuesday, 26 November 2013

JAWATAN KOSONG PENSYARAH REKABENTUK DALAMAN

JAWATAN KOSONG PENSYARAH REKABENTUK DALAMAN
-----------------------------------------------------------------------

Salam,
Jawatan Kosong sebagai Pensyarah Rekabentuk Dalaman diperlukan segera. Di Kolej Universiti Geomatika, Setiawangsa, Kuala Lumpur.
Fresh graduated dialu-alukan untuk memohon.

Syarat :
Ijazah dalam Rekabentuk Dalaman
Berminat untuk mengajar
Mahir dalam AutoCad, Sketch Up, 3Dmax, Photoshop
Boleh mula tugas dengan segera ( Disember )

Hantar resume kepada adli_1152@yahoo.com
Sebelum jumaat (29 November 2013)
Nyatakan expected salary

Segala pertanyaan sila hubungi saya melalui emel : adli_1152@yahoo.com

Sekian, Terima Kasih.

Monday, 18 November 2013

Kisah Misteri Di Villa Nabila

Sebenarnya Kisah Misteri Di Villa Nabila ini lama bermula semasa pembukaan tapak Villa ini lagi. Terbaru kejadian budak hilang di Villa ini. Dikhabarkan tapak Villa ini penuh misteri. Menurut cerita orang tua yang terlibat dengan pembinaan Villa ini, berlaku banyak kejadian aneh dan menyeramkan semasa pembinaannya.





Berikut adalah versi yang diceritakan orang
 Banyak cerita yang membabitkan kisah villa ni. Ada 6 versi semuanya. Tak dapat dipastikan mana satu yang betul tapi aku lebih suka ambil kisah yang paling last sekali. Apa-apa pun kita ikuti kisah-kisahnya satu per satu.
VERSI  #1
  • Terdapat satu keluarga yang kaya yang hidup dengan bahagia kat villa ni. Ditakdirkan si ibu dan ayah meninggal dunia, lalu tinggallah anak diorang yang bernama Nabila bersama orang gajinya. Nabila bakal mewarisi segala harta ibu bapanya tapi dibunuh oleh orang gajinya lalu mayatnya disimen di satu kawasan rumah tersebut. Kisah ni paling lemah untuk kita percaya sebab tak dinyatakan atas sebab apa Nabila dibunuh dengan kejam oleh orang gajinya.


VERSI #2
  • Nabila mempunyai sebuah keluarga yang sangat kaya. Satu hari, banglonya dirompak dan semuanya dibunuh kejam. Banglo tersebut dibiarkan tanpa penghuni hingga tumbuh semak-samun.


VERSI #3
  • Keluarga Nabila telah dirompak. Nabila dirogol lalu dibunuh dengan kejam, kemudian mayatnya ditanam di dalam dinding rumah tersebut.


VERSI #4
  • Keluarga Nabila adalah keluarga yang bahagia pada asalnya. Tapi pada satu hari bapa Nabila mengamuk lalu menembak semua penghuni yang ada dalam rumah tersebut sebelum membunuh dirinya sendiri.


Pendek kata, keempat-empat versi cerita ni agak lemah tanpa ayat-ayat fakta yang dapat menyokong kesahihan kisah Villa Nabila. Kita baca pula versi yang seterusnya.
VERSI #5
  • Villa ni sebenarnya dinamakan Christine Palace sempena nama isteri seorang ahli perniagaan dari Barat. Dikatakan sebelum membina villa tersebut, si suami berjanji untuk bagikan tanah tersebut dengan 6 orang adik-beradiknya yang berada di negara asalnya. Tapi bila si suami dah dapat tanah tu, dia mungkir janji lalu mengundang kemarahan adik-beradiknya yang lain. Kemudian, adik-beradiknya yang berasa marah mengutuskan dua orang sebagai wakil untuk berurusan dengan si suami tersebut. Entah apa yang berlaku, dua orang wakil tersebut berang lalu mengugut si suami untuk membahagikan tanah tersebut kepada yang lain selepas membunuh anaknya. Si suami tetap berkeras, lalu dua orang samseng tersebut membunuh isterinya pula namun si suami tetap dengan sifat tamaknya. Akhir sekali, si suami juga dibunuh. Villa tersebut dibiarkan tanpa penghuni sehingga 70 tahun lebih kurang.
Berdasarkan versi ke-5 ni adalah juga logiknya sikit. Menurut orang yang pernah ke jalan Strait View di mana lokasi villa ni berada, terdapat pintu gerbang yang tertulis Christine Palace yang terletak di kaki bukit tersebut. Menurut cerita seorang lagi ahli forum Cari, maknya pernah bagitau yang villa tu dah ada kat situ sejak tahun 60-an lagi. Villa tu sangatlah cantik pada masa tu. Kemudian sekitar tahun 80-an villa tersebut jadi tempat yang happening yang sering dikunjungi ramai orang berada termasuklah mat-mat salleh. Kemudian sekitar tahun 90-an villa tersebut mula kosong. Start dari situlah mulanya kisah-kisah misteri yang diceritakan orang dari mulut ke mulut. Biasalah, bila dah cerita tu mesti ada orang yang akan tambah gula sikit, garam sikit nak bagi cerita lagi best. Itu yang jadi macam-macam versi sekarang ni.
VERSI #6
  • Versi terakhir ni adalah versi yang boleh diterima akal. Menurut cerita, dahulunya villa tersebut dimiliki oleh seorang Dato’ berbangsa Cina. Tapi atas sebab-sebab tertentu status Dato’ beliau dilucutkan, kemudian dia tidak lagi menetap di villa tersebut. Villa tersebut hanyalah dijadikan sebagai tempat untuk bercuti atau beristirahat bersama keluarganya. Atas sebab tertentu juga dia sekeluarga tidak lagi menghiraukan villa tersebut.

VERSI #7

  • Jiran dikeliling tu pulak ber cerita pasal rumah tu kne rompak. Cristine tu betul la tp suaminyer melayu n kerabat sultan yg dulu2 la... apabila umah dirompak cristine n nabila telah dirogol beramai2 baru dibunuh kejam,... semua yg ader dlm uamh tuh dibunih... lps tu mayat disimen didinding n tiang tengah umah tersebut. selps dlm 20 thn ader la org kaya nak bli tanah tu tp die slalu bermimpi pasal hal keluarga nabila dan bersetuju untuk menyempurnakan mayat2 tersabut... part yg akhir tu xbp pasti lakan, mcm tkt jew nak pecah dinding cr mayat.... tp xpasti la kan..


Arkitek yang merekabentuk Villa ini juga sebenarnya penuh misteri... cerita lanjut akan bersambung pada update akan datang.





Sunday, 11 August 2013

Bertunang

Alhamdulillah, tadi selamat meminang si buah hati. Dengan rasminya sudah menjadi tunangan orang :)

Tadi dah tulis panjang-panjang cerita A sampai Z, tapi tetiba blogspot dan android ni hang. Habis tulisan berjela-jela. Menulis disini dapat menyimpan cerita untuk dibaca pada masa depan.

Tuesday, 6 August 2013

Adik Wan Aisyah Dijumpai

Alhamdulillah, adik kepada rakan satu sekolah penulis dijumpai. Wan Aisyah binti Wan Exzam. Wan Exzam ni satu sekolah dengan penulis di Sekolah Menengah kebangsaan Batu Gajah, Tanah Merah, Kelantan. Wan Exzam ni pernah jadi Ketua Pengawas kat sekolah penulis. Agak femes dikalangan pelajar perempuan dan dijelesi pelajar lelaki huhuhu..

Anaknya hilang semasa bersama ibunya Arbaiyah membeli belah di Jusco/Aeon, Rawang. Kehilangan Wan Aisyah cepat tersebar di media sosial seperti Facebook, tweeter, blog dengan hashtag #findaisyah. Fenomena media sosial sebegini kadang-kadang dapat membantu dalam situasi getir ini.

Kenapa Wan Exzam tidak bersama dengan ibunya Arbaiyah dan Wan Aisyah? Sebenarnya mereka telah bercerai, sebab itu tidak bersama. Pada mulanya, penulis terfikir Wan Exzam yang larikan Wan Aisyah (tolong jangan saman kawe Wan Exzam huhu..). Andai kata berlaku perebutan hak jagaan terhadap Wan Aisyah, rasanya Wan Exzam akan mendapat kredit yang agak tinggi. Apatah lagi, ibunya ternyata cuai semasa membeli-belah walau apa sekalipun alasan. Anak kita hendaklah jangan terlepas pandang walau sesaat atau pun terLUPA seperti kes tinggal anak mati kepanasan baru-baru ini. Semua orang tidak ingin anak hilang dan mati, kalau tidak mahu kenalah berhati-hati dan berwaspada. Bila berlaku baru hendak bagi bermacam alasan.

Syukur, Wan Aisyah dijumpai ketika hampir hendak menyambut hari raya. Tidak tahulah apa perasaan Wan Exzam dan Arbaiyah ketika anaknya hilang dan dijumpai di Pulau Pinang.

Wan Aisyah dijumpai pada pukul 5 pagi oleh seorang individu dan dibawa balik kerumah lalu dibawa ke Balai Polis Sungai Nibong. Mungkin berkat doa kawan-kawan dan seluruh rakyat Malaysia pada bulan Ramadan penuh berkat ini, adik Wan Aisyah dijumpai.

Pengajaran kepada ibu bapa yang CUAI dan PELUPA diluar sana. Jadikan ini iktibar. Jangan lupa anak ketika asyik bershoping, jangan lupa anak ketika mengejar meting. Ada orang tertinggal telefon bimbit dalam kereta atau pun dirumah pun tidak senang duduk inikan anak.

Ps: Wan Exzam akan adakan kenduri doa selamat, jemput datang kepada kawan-kawan yang mengenali.

Saturday, 27 July 2013

Tunangan Orang :)

Raya ke empat ini, 11 Ogos 2013 tarikh dipilih untuk langsungkan pertunangan. Kedua belah keluarga sudah diberitahu. Cuma tarikh langsungkan nikah samada tahun ini juga atau pun tunda tahun depan. Semoga niat yang baik ini diberkati oleh Allah.. Amin..

Bukan senang untuk berjumpa dengan pasangan yang sanggup sehidup semati dengan kita sepanjang hayatnya. Berkongsi apa sahaja, suka duka, nikmat perit, susah senang.

Si Dia ada saudara kembar. Kembarnya merancang untuk melangsung perkahwinan hujung tahun ini. Bermakna bulan November atau Disember ini. Lagi berbaki 5 bulan. Kalau ikutkan hati, siapa yang tidak mahu kahwin cepat-cepat dengan buah hati tersayang. Cuma tuntutan masa, ekonomi, komitmen pada kerjaya menjadi halangan kecil untuk dilangsungkan nikah dan kahwin bersama si kembarnya. Menumpang majlisnya, banyak benda dapat dijimatkan dari segala segi. Apatah lagi majlis dan kenduri bukan keutamaan, yang penting cukup syarat nikah dan sah sebagai suami isteri.

Dalam bercinta, proses mengenali banyak halangan yang datang. Tidak banyak pun tetap ada. Melalui pengalaman sebelum ini, aku tahu cinta ada dimana-mana dalam diri setiap manusia.

Ada insan yang masih belum sedar akan ini. Menangisi dan mendendami cinta lama yang kecundang dengan menutup pintu hati untuk cinta baru. Bila cinta baru hadir,cinta lama akan hilang. Umpama air hujan yang membersihkan sisa-sisa kotoran dengan titisnya yang lebat.

Aku raikan cinta terakhirku dengan bertunang dan nikah. Moga maut sahaja memisahkan nanti. Moga insan yang dalam hatinya ada kasih,cinta dan sayang akan berjumpa cinta terakhir.

Wednesday, 17 July 2013

Gambar Dato K tidak berbaju dimuatnaik Siti.

Kecoh 2,3 hari ini bila Dato Siti memuatnaik gambar suaminya Dato K tidak berbaju. Dato K bukan separuh bogel pun.

Dalam Islam aurat lelaki dari pusat hingga lutut. Bukan macam perempuan, seluruh badan aurat kecuali muka dan tapak tangan sahaja. Makanya, Dato K tidak salah bergambar begitu, apatah lagi badannya mantap. Atau ada kaum hawa ghairah dan bernafsu tengok gambar Dato sebegitu.

Rata-rata yang kritik Siti berpakaian pun tidak betul. Bertudung tapi nampak bentuk buah dada dua ketul. Perempuan yang tidak bertudung langsung malah kritik gambar Dato K lagi teruk.

Dibulan Ramadan dan tengah berpuasa ni, mulut, jari yang menaip harus dijaga. Seluruh anggota kena dijaga. Hati kena sentiasa bersih. Itulah sebenarnya kenapa kita perlu berpuasa, bukan setakat tidak makan dan minum sahaja.

Tahun ini berpuasa, bersahur dan berbuka masih berseorang. Moga tahun depan tidak keseorangan lagi. Bini tak bangun masak sahur, buat-buat tak sedar pun tidak mengapa kikihkihkih...

SELAMAT BERPUASA..

Ps: Post nak naikkan trafik. Pengunjung unik dibawah 100 sudah huhu..

Wednesday, 10 July 2013

Dari Penang Ke Kuala Lumpur

Hari ini genap sebulan penulis berada di ibukota Kuala Lumpur. Ketika di Penang mendapat tawaran sebagai Pensyarah di Kuala Lumpur, keadaan agak kelam kabut dengan persiapan dokumen, urusan pindah rumah. Segalanya cukup memenatkan. Dalam seminggu 2 , 3 kali berulang alik dari Penang ke Kuala Lumpur.

Kerana kengkangan masa yang terhad. Rumah untuk disewa yang sesuai yang berdekatan dengan tempat kerja. Mempunyai ruang parkir yang elok cukup susah untuk ditemukan. Akhirnya dengan pilihan yang terhad dapat juga sebuah tidak jauh dari tempat kerja.

Barang-barang dirumah sewa lama di Penang yang mana muat kereta semua diangkut masuk sebab memang tidak akan kembali ke Penang. Benda yang seperti tidak masuk akal yang diisi ialah meja komputer, meja kopi disumbat masuk huhuhuhu..

Dirumah sewa baru, rakan serumah terkejut dengan barang yang banyak yang diisi dalam kereta. Nasib hari tu tidak terbeli Myvi atau kereta kecil seangkatan dengannya. Kereta yang mempunyai ruang yang besar cukup berguna ketika ini. Rasanya yang ada ruang masa itu ialah tempat memandu sahaja. Ruang lain penuh dengan barang-barang termasuk di kerusi penumpang sebelah kiri.

Malam sebelum kerja, cuba kaji dan cari jalan dari rumah sewa ke tempat kerja. Jaraknya dalam lingkungan 10km sahaja. Mengambil masa selama 10 minit sahaja. Namun, keesokan harinya kesesakan trafik cukup teruk. Nasib baik diberitahu awal-awal oleh rakan serumah. Perjalanan 10 minit malam tadi, kini menjadi hampir sejam.

Rumah penulis berada di Ampang, sedang tempat kerja pula di Setiawangsa. Jalan yang diambil adalah menuju ke ibukota. Jalan yang dipenuhi segenap kereta untuk ke ibukota. Walaupun tempat kerja penulis bukan disitu, jalan ke tempat kerja terpaksa separuh melalui jalan tersebut sebelum masuk ke simpang yang agak lancar trafiknya.

Agak sukar untuk membiasakan diri disini, mungkin agak baru dan sudah terbiasa dengan kedamaian Pulau Pinang. Walaupun trafik disana teruk juga. Namun tempat riadahnya banyak kerana dikelilingi lautan. Lebih-lebih lagi bersendirian tanpa kawan dan keluarga. Atau mungkin juga Kuala L:umpur belum mengenali aku hehehe..

Sunday, 12 May 2013

Apa Maksud DP di Facebook ?

Cuti mengundi aku ke Johor ke rumah famili abang. Ada tiga anak saudara, semuanya perempuan. Yang paling sulung sudah darjah lima.

Yang paling sulung inilah meminta aku mengajarnya membuka Facebook. Sudah lama diminta, tapi tiada akses internet yang laju masa jumpa kat kampung bila balik raya. Katanya si sulung ni, kawan-kawannya ramai yang sudah ada Facebook, amboiii... budak-budak sekarang.

Selesai, membuka akaun emel dan Facebook, budak ini sudah tidak keluar bermain bersama-sama adiknya waktu petang. Asyik melayan Facebook, cari kawan-kawan, berbalas mesej dan main games.

Ada perkataan yang dia tanya berkenaan dengan DP. Apa maksud DP yang digunakan Facebook ? maksudnya Default Picture atau Display Picture. Namun, lama sebelum Facebook, bagi yang dirty minded, DP sebenarnya bermaksud Double Penetration. Tidak perlulah aku huraikan maksud DP yang tidak elok ini. (kalau hendak tahu juga, Google sendiri )

Tidaklah pula, aku terangkan maksud DP yang ini kepada budak bawah umur ini. Mungkinkah, orang-orang barat memasukkan DP di Facebook ini secara sengaja huhuhu.. ? 

Saturday, 30 March 2013

Without You ( Tanpa Mu ) :(

I can't win, I can't reign
I will never win this game
Without you, without you
I am lost, I am vain,
I will never be the same
Without you, without you
I won't run, I won't fly
I will never make it by
Without you, without you
I can't rest, I can't fight
All I need is you and I,
Without you, without you
Oh oh oh!
You! You! You!
Without...
You! You! You!
Without...you
Can't erase, so I'll take blame
But I can't accept that we're
estranged
Without you, without you
I can't quit now, this can't be right
I can't take one more sleepless
night
Without you, without you
I won't soar, I won't climb
If you're not here, I'm paralyzed
Without you, without you
I can't look, I'm so blind
I lost my heart, I lost my mind
Without you, without you
Oh oh oh!
You! You! You!
Without...
You! You! You!
Without...you
I am lost, I am vain,
I will never be the same
Without you, without you
Without...you

Tuesday, 26 March 2013

Awek Penjual Top Up

Semalam duit dalam dompet tidak berapa banyak. Selepas bayar harga makanan tengah hari, ada lagi baki. Tapi tidak diperiksa. Kebetulan kredit telefon bimbit tidak berapa hendak ada, oppsss.. tak ada langsung sebenarnya.

Lepas makan tengah hari di kafe yang penuh dengan pelajar-pelajar USM yang bermacam-macam fesyen. Bukan Melayu ada yang berpakaian seperti hendak ke toilet atau hendak tidur. Tidak sesuai untuk tatapan umum. Tidak manis dan tidak sopan.

Di tepi kafe itu ada wujud kedai runcit, kedai koperasi asrama pelajar USM lebih tepatnya. Entah bila ada koperasi ini. Agak lama tidak menjenguk dan menjamu selera di kafe sebelah atas Desasiswa Indah Kembara ini.

Dalam kedai itu, pintu yang berkaca telus nampak ke dalam, tidak ramai pelanggan. Ada dua, tiga orang pelanggan - pelajar tengah memilih barang. Ada gadis, mungkin pelajar juga, yang menjaga kaunter jualan. Rancak bersembang dengan dua orang rakannya.

"Top up maxis ada?"
"Hendak berapa?"
"Sepuluh ada?"
"Ada"











Dia membuka laci, keluarkan seketul kertas top up yang berikat, bila dibelek-belek, dicabutnya satu yang bernilai sepuluh ringgit. Gadis penjual tu letak atas meja kaunter.

Aku seluk poket seluar, keluarkan dompet duit. Bila dibuka ada sekeping duit lima ringgit dan tiga keping duit satu ringgit. Tidak cukup lagi dua ringgit. Aku seluk poket seluar yang lain, cuba-cuba mencari ada sekeping dua yang mungkin tersesat. Hampa.

"Err...takpe la, duit saya tak cukup"

Gadis penjual top up itu sepontan menjuihkan mulutnya seakan mencemuh aku yang tidak cukup duit. Reaksinya tidak aku senangi. Paling tidak tunggulah aku keluar dari kedai, lalu kutuklah sepuas hati bersama rakan-rakan sembang yang lain.

Aku pun satu, hendak beli barang tapi duit tidak diperiksa. Dalam hidup pun kita selalunya begitu. Kita tidak tahu kemampuan kita, kita buat benda tanpa berfikir dan memeriksa terlebih dahulu. Kekadang benda yang kita buat dan bertindak menyakitkan hati orang lain. Tanpa fikir kesan pada orang lain, kesan pada diri sendiri juga.

Balik kerja aku singgah bank, aku penuhkan dompet. Nanti aku berkira-kira, hendak beli top up berharga sepuluh lagi dan beri duit RM100 sekeping pada gadis penjual top up tadi, itu pun kalau dia masih ingat aku hehehe...



Gambar ini tiada kaitan.





Ps : Cerita ringan-ringan, sekadar memenuhi entry :)

Saturday, 9 March 2013

150 Juta

150 juta lirik dari Fynn Jamal.

Buka Fb, tengok ada isu kat FB macam biasa, politik,politik. Panas updates dari Fynn Jamal berkenaan politik,politik,politik. Semacam tiada isu lain.

Siapa Fynn Jamal ini, aku tak kenal tak pula pernah dengar. Lalu aku google. Dia rupanya penulis lagu ni. Sedap juga. Anda dengar je di Youtube ye, kalau tidak berkesempatan dengar dicorong radio :)
Lantak dia nak sokong parti mana, janji aku happy dengar lagu ini.

150 juta

Untuk kali ke seratus lima puluh
juta
Mereka tanyakan engkau soalan
yang sama
“Eh kenapa kau masih lagi mahukan
dia?”
“Apa kau buta apa kau pura-pura
suka”
Di seratus lima puluh juta kali itu
Di depan semua engkau tarik
tangan aku
Yang sedang buat muka kosong tak
ambil tahu
Sambil ketawa engkau bilang satu
per satu
“Dia mungkin bengis seperti singa”
“Tapi dia nangis tonton cerita
Korea”
“Dia mungkin keras bila bersuara”
“Tapi dia jelas jujur apa adanya”
“Aku lagi kenal dia”
Eh dah lebih seratus lima puluh
juta kali
Aku pesan padamu apa yang bakal
jadi
Engkau dan aku ada mungkin tidak
serasi
Engkau sangat manis aku ini pula
dawai besi
Di setiap seratus lima puluh jutanya
Aku pun dalam hati semacam tak
percaya
Apa kau lihat pada aku jujurkan
saja
Terus kau cubit dagu aku sambil
berkata
“Sayang mungkin baran tak kira
masa”
“Tapi sayang tahan kalau yang salah
saya”
“Sayang mungkin saja keras kepala”
“Tapi sayang manja bila kita
berdua”
“Saya kenal sayang saya”
Buat apa di cerita
Bahagia kita rasa
Biar tak dipercaya
Peduli orang kata
Baju ronyok tak apa
Asal pakai selesa
Berkilau tak bermakna
Kalau hati tak ada
Aku lebih bengis dari sang naga
Tapi bisa nangis semata demi cinta
Suaraku keras tak berbahasa
Kerna aku rimas gedik mengada-
ngada
Aku mudah baran tidak semena
Mana boleh tahan angin cemburu
buta
Dan aku sengaja tunjuk keras kepala
Aku punya manja kau saja boleh
rasa
Rahsia kita berdua

Monday, 4 March 2013

Selamat Hari Lahir





ps : Ucapan hari lahir untuk diri sendiri pada hari ini kikikikihkih... :)
      Alhamdulillah diberi kesihatan yang baik dan kesempatan panjang umur sehingga saat ini, 
......bersyukur  padaMu Ya Allah...

Friday, 1 March 2013

Maaf


Pertempuran di Lahad Datu

Dimana Wartawan kita ye, pihak TV3, RTM, Surat Khabar tidak bertugas menyampaikan berita yang berlaku ke? atau ada udang disebalik batu ?
..........................................................
Ini berita yang tidak rasmi dan yang belum disahkan.
 
Updated :
Dua orang anggota keselamatan kita terbunuh,
Al-fatihah kepada Insp G/17984 Zulkifli Mamat skuad 2/2006 dan Sarjan Sabaruddin dri Unit Komando 69 PDRM telah terkorban semasa pertempuran di Lahad Datu.
 
 
 
Dua komando polis dikhuatiri terbunuh setelah terkena serangan mortar di Kampung Tanduo, yang menjadi kubu kumpulan penceroboh bersenjata dari selatan Filipina, di sini pada Jumaat.
Mereka terkena serangan itu ketika sedang berkawal di satu daripada pos di sekitar Kampung Tanduo.
Wartawan Bernama yang berada di kawasan Felda Sahabat 17 di perkampungan itu berkata mayat dua anggota keselamatan itu diusung oleh polis dan dimasukkan ke dalam sebuah trak polis untuk dibawa ke Hospital Lahad Datu.
"Sehingga kini tiada pengesahan polis, kami hanya melihat mayat dengan boot hijau diusung ke dalam trak tersebut," katanya yang terpaksa keluar dari kawasan Felda itu setelah diarahkan pihak berkuasa.
Pada pukul 2 petang, beliau berkata pihak berkuasa mengarahkan wartawan keluar kerana khuatir keselamatan mereka berikutan insiden tembakan masih berlaku.
Setakat ini, tiada pihak berkuasa boleh mengesahkan identiti anggota yang maut.
 
 
Setakat waktu ini 10 terbunuh, 4 cedera. Antara yang cedera termasuk anak perempuan Sultan Jamalul Kiram III Sendiri Puteri Jacel Kiram.

Serangan hendap dari Tentera Malaysia seramai 30 orang yang lengkap bersenjata pada pukul 6.00 pagi, ke kawasan tentera Sulu dan berlaku berbalas tembakan..

Tiada laporan kecederaan atau kematian, tentera Malaysia / Polis Malaysia

 
"Lahad Datu :keadaan masih terkawal sepenuhnya. Mereka masih D kepung-pihak berkuasa belum melepaskan apa2 timbakan balas. Sama kita berdoa!"

-Hishammuddin Hussein
 
Entah benar atau tidak berita ini, tunggu berita lanjutan dari media rasmi kerajaan.
 
Dipetik dari Sinar Harian :
[DIKEMAS KINI] KUALA LUMPUR - Tembakan didengari di Felda Sahabat 17, Kampung Tanduo, Lahad Datu, Sabah hari ini yang menjadi tempat kumpulan penceroboh selatan Filipina berkampung.

Ia berikutan tindakan pihak keselamatan Malaysia memasuki kawasan itu dipercayai untuk memulakan operasi menahan mereka setelah beberapa siri rundingan gagal dan tempoh pengusiran berakhir.

Menteri Dalam Negeri, Datuk Seri Hishammuddin Tun Hussein mengesahkan berlaku insiden tembakan di Kampung Tanduo, Lahad Datu tetapi menegaskan bahawa pasukan keselamatan Malaysia tidak melepaskan tembakan.
"Saya mengesahkan pasukan keselamatan kita tidak melepaskan walau satu das tembakan pun, sebaliknya ditembak pada 10 pagi ini!" katanya dalam mesej tweet tanpa menyebut sama ada operasi dijalankan untuk menahan penceroboh bersenjata itu.
Sementara itu, Hishammuddin memberitahu sidang media di sini bahawa Malaysia telah memberi tempoh sewajarnya untuk mengusir kira-kira 150 penceroboh itu supaya berundur dan pulang ke tanah air mereka.
Malah, beliau berkata Malaysia sudah banyak berlembut dengan memberi ruang secukupnya dalam beberapa siri rundingan dan kaedah diplomasi.
"Saya mengingatkan kumpulan penceroboh yang memasuki negara ini agar tidak menuduh Malaysia tidak beri waktu dan ruang secukupnya kepada mereka untuk berundur dari negara ini.
"Malaysia sudah banyak berlembut dengan cara rundingan dan diplomasi," katanya kepada pemberita selepas perjumpaan dengan Pergerakan Pemuda Malaysia Palestin di Jabatan Pertahanan Awam.
Menurut sumber pasukan keselamatan, operasi menahan penceroboh itu dipercayai dijalankan secara bersepadu melibatkan pasukan polis dan tentera termasuk Pasukan Gerakan Am, pasukan Komando 69 dan polis marin.
Keadaan di pekan Lahad Datu tegang dengan banyak premis kedai ditutup manakala penduduk pula tidak keluar dari kediaman masing-masing.

Pasukan keselamatan mula mengepung Kampung Tanduo pada 11 Feb lepas apabila kira-kira 150 lelaki berpakaian ala tentera dan bersenjata menaiki bot pancung menceroboh ke perairan Malaysia pada 9 Feb dan menjadikan beberapa premis termasuk rumah dan surau di kampung itu sebagai pangkalan mereka.

Kampung Tanduo yang diduduki kumpulan itu terletak di kawasan terpencil, kira-kira 130 kilometer dari Lahad Datu.

Kumpulan itu yang didakwa diketuai Agbimuddin Kiram mendakwa mereka adalah tentera 'Raja Sulu' dan menuntut Malaysia mengiktiraf Sabah sebagai milik Kesultanan Sulu.

Sejak itu, Malaysia mengadakan beberapa siri rundingan dan menetapkan 22 Februari lepas sebagai tarikh akhir untuk pengusiran mereka.

Bagaimanapun Malaysia melanjutkan lagi tempoh pengusiran mereka kepada 26 Februari sementara menunggu sebuah kapal tentera Filipina tiba untuk membawa kumpulan penceroboh itu pulang ke tanah air.

Isnin lepas, Pesuruhjaya Polis Sabah Datuk Hamza Taib berkata polis akan bertindak berlandaskan undang-undang negara selepas mengambil kira pelbagai faktor bagi merungkai isu pencerobohan warga Filipina itu.

Hamza menegaskan pihaknya akan menggunakan undang-undang negara untuk mendakwa mereka yang kini dalam kepungan pihak keselamatan bagi memastikan tiada yang terlepas keluar dan tiada kemasukan orang yang tidak berkenaan ke kawasan
itu. - Bernama

 
Sebelumnya :
 
LAHAD DATU: PENCEROBOH SEPATUTNYA TERIMA TAWARAN MALAYSIA

Pekan, 1 Mac - Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak berkata kumpulan penceroboh bersenjata dari selatan Filipina yang berkubu di Kampung Tanduo, Lahad Datu sepatutnya menerima tawaran menyerah diri dan keluar dari kawasan itu secepat mungkin.

"Kita ambil sikap yang berhemah dalam mengendalikan masalah pencerobohan berkumpulan di Lahad Datu kerana kita cuba elak pertumpahan darah dan selesai masalah dengan baik, tetapi mereka yang terlibat harus sedar bahawa apa yang
mereka lakukan itu merupakan kesalahan besar dan serius.

"Mereka sepatutnya dapat menerima tawaran kita keluar dari kawasan kita dengan secepat mungkin. Lagi lama mereka kekal di situ mereka akan terdedah dengan bahaya dari segi apa yang boleh berlaku kepada mereka," katanya kepada pemberita di sini hari ini.

Najib mengulas insiden tembakan di kawasan itu hari ini setelah kumpulan penceroboh yang diketuai adik kepada 'Sultan Jamalul Kiram III' Agbimuddin Kiram enggan meninggalkan kawasan itu setelah berkubu di kawasan itu lebih tiga minggu
dengan membuat beberapa tuntutan. Bagaimanapun beliau bertegas bahawa kerajaan memandang serius apa yang sedang berlaku di Lahad Datu itu.

"Kita tidak akan biarkan perkara ini berlanjutan tanpa sesuatu tindakan yang dilakukan pihak pasukan keselamatan, saya beri jaminan, kita pandang serius dan kita akan lakukan apa saja yang perlu dan menjamin kedaulatan negara kita," katanya.

Najib juga memberi jaminan untuk mengambil langkah sewajarnya memperketat keselamatan Sabah. Beliau juga bersetuju dengan kenyataan Presiden Filipina Benigno Aquino III baru-baru ini bahawa kumpulan penceroboh itu agar jangan menguji kesabaran Malaysia.

"Apa yang dikatakan Presiden Aquino memang tepat dengan pendirian kita. Jangan menguji kesabaran kita, kesabaran kita ada had, kita ada perancangan untuk mengusir mereka keluar, sebaik-baiknya mereka menyerah diri dan keluar dengan baik," katanya.
- BERNAMA
 

.

Thursday, 28 February 2013

Zaidi Buluh Perindu Meninggal Dunia

Pendikir terkenal Kelantan, Zaidi Buluh Perindu meninggal dunia pagi ini ketika membuat persembahan di LKIM, beliau tiba-tiba jatuh semasa membuat persembahan. Itu berita yang penulis dengar-dengar. Al-Fatihah diucapkan kepada beliau.


Zaidi buluh Perindu (kanan) bersama dengan Mat Glamour semasa merakam album



Bagaimana pun cerita sebenar perlu pengesahan dari pihak berkuasa dan keluarga beliau. Semoga rohnya ditempatkan dikalangan orang-orang yang beriman, Amin...

Beliau mengeluarkan album dikir barat ‘The Red Warrior Kelate Juara' yang menyemarakan semangat penyokong bola sepak Kelantan. Lagu-lagunya yang lain juga sedap didengar dan menjadi siulan orang Kelantan.

Sunday, 24 February 2013

Cerita Panas Aku Dan Gadis Pelayan

Kisah ini dah lama berlaku, rasanya kurang elok jika kisah memalukan dipaparkan disini. Namun, untuk menjadi pengajaran pada orang lain aku kisahkan juga cerita panas antara aku dan gadis pelayan sebuah kedai makan.

Kisah bermula beberapa tahun dahulu. Hari itu hujan lebat dan tak nampak tanda-tanda untuk berhenti. Bila hujan perut akan rasa lapar. Hendak keluar dengan motor kapcai aku yang enjinnya tak berapa hendak hidup bila sejuk, pasti akan basah kuyup.

Terpaksalah aku menunggu sampai hujan berhenti. Bila dah renyai-renyai. Aku capai kunci motor, aku capai jaket sedikit tebal nak lindung dari hujan. Aku terus bergegas untuk ke kedai tidak jauh dari rumah. Memang seperti yang aku jangka. Motor kapcai buruk aku susah hendak dihidupkan bila sejuk. Binawee punya motor, err..tak boleh sumpah seranah motor ni, banyak jasanya pada aku.

Bila hidup je berdesup aku pecut ke kedai makan siam tidak jauh dari rumah. Situ ada pelayan gadis siam yang comel persis Wardina Safiyyah. Cuma rendah dan gelap sikit huhu..

Kat kedai orang tak ramai, mungkin hujan. Ada meja yang masih basah belum dilap. Aku menuju ke arah satu meja yang terlindung dari hujan. Bila nampak je aku duduk, si Wardina tadi dengan lenggok dan senyum manja terus dapatkan aku.

Macam biasa, aku order Tom yum dan teh o panas. Hujan-hujan begini, pasti sedap dimakan. Sementara menunggu, aku layan televisyen yang dipasang. Cerita agak menarik buat aku leka menonton dan tidak terasa lama.

"Bang makanan dah siap" aku tersentak dan terkejut. Bila berpaling dengan spontan dan laju lengan aku terkena mangkuk tom yum yang panas baru diangkut dari dapur. Mangkuk tu terbalik dari dulang jatuh atas meja dan terkena lengan, terpercik ke semua arah.

Lengan aku pedih panas. Baju aku, seluar aku basah kena kuah tom yum. Binawe punya Wardina. Nasib baik kuah tom yum yang panas dan pedas tidak terpercik ke mata. Dan nasib baik tidak kena pada senjata sulit. Lelaki je tahu, apa rasa jika kena cili pada anggota sulit nan satu tu walaupun sedikit.

Selera aku dah tumpul hendak makan. Berkali-kali Si Wardina minta maaf. Sebab dah basah dengan kuah. Lengan dan hati panas, aku minta hendak bungkus. Tom yum tumpah tadi ada waranti dan aku tak perlu bayar.

Sekotak tisu habis aku lap-lap badan dan pakaian. Sementara tunggu tom yum kedua siap. Aku layan movie tadi LOL huhu..

Itu cerita panas aku. Sebenarnya ilham ni datang bila aku jenguk nuffnang dan tengok recently blogger yang datang jenguk blog aku. Aku review blognya kejap. Menurutnya, nyawa blognya bergantung pada keyword "Cerita Panas".

Keyword inilah yang menyebabkan pengunjung sentiasa datang. Blognya di page pertama Google. Jadi, aku cuba juga buat Cerita Panas nak tengok Cerita Panas dari Adaberada dipage berapa :)

ps: Woi,nak cerita seks ke taip keyword ini kah kah kah kah...

Saturday, 23 February 2013

Gadis Malang.

Beberapa tahun yang lalu semasa menyewa bersama dua orang kawan. Seorang adik dan abang. Terjadi pertenglingkahan antara keduanya disebabkan seorang gadis.

Puncanya si adik membawa pulang seorang gadis ke rumah. Abangnya mengamuk bila mendapat tahu adiknya membawa pulang gadis tanpa memberitahunya terlebih dahulu.

Aku pun terkejut bila balik ke rumah ada seorang gadis muda mungil bergetah. Rasanya umurnya awal 20an.

Rupanya gadis itu lari dari rumah dan menumpang dirumah kami disebabkan ajakan si adik tadi. Jauh dia naik bas kesini. Sampai lewat malam.

Menurutnya, dia selalu dipukul oleh ayahnya. Aku tengok ada kesan luka dan parut pada badannya. Bila ditanya, dia menjelaskan parut dan luka itu sebab jatuh motor. Badannya pun masih sakit-sakit.

Kebetulan, pada masa gadis itu ada dirumah. Kawan aku yang pandai mengurut ada dirumah. Bila berborak dan makin mesra. Kawan aku ni, menawarkan diri untuk mengurut gadis ini.

Ades, kau biar betul. Gadis tu pula, dengan selamba membiarkan tangannya dipegang dan diurut oleh kawan aku. Aku tengok tanpa melarang. Makin lama, makin naik tempat urutannya. Nasib baik ketika tu bukan berdua. Dalam hati aku, ni nak mengurut atau ambil kesempatan? tapi tak dinafikan kawan aku ni pandai mengurut. Urutan memang sedap, keluar semua angin dalam badan. Yang penting dia baik, sudah.

Ada masanya, selamanya seminggu dia tinggal dirumah sewa kami tu. Dia tetiba je masuk bilik aku berborak. Seram sejuk terasa bila gadis masuk bilik huhu...

Lepas itu, yang aku tahu dia menuju ke Kuala Lumpur. Entah apa nasibnya disana. Kalau berjumpa dengan orang yang ingin mengambil kesempatan dan berniat tidak baik. Punah ranahlah dia.

Pergolakan dalam rumah tangga, ibu bapa yang gagal mendidik anak-anak. Anak yang melawan ibu bapa dan tidak mendengar kata. Punca anak lari rumah. Rumah bukan syurga lagi.

Kisah ini mungkin banyak berlaku diluar sana. Gadis yang lari dari rumah tiada tempat untuk menuju. Moga gadis malang ini sudah berjumpa jalan bahgia. Sudah kembali kepangkuan keluarga atau sudah disamping suami tercinta.

Tuesday, 19 February 2013

Penanda Aras Kebahgiaan.

Kebahgiaan kekadang subjektif dan berbeza mengikut seseorang, suasana, latar belakang, taraf hidup, comel cantik lawa gemuk kurus gelap putih. Kebahgiaan boleh dimiliki sesiapa sahaja.

Si Polan dan si Polan mungkin akan berkata. "Ahh..dia itu tidak bahgia berbanding dengan aku. Aku lebih bahgia". Dari mana pendapat seseorang untuk menyatakan seseorang itu tidak bahgia.

Mungkin jika seseorang yang berjawatan idaman bergaji lumayan. Melihat seorang buruh berkeringat membanting tulang demi gaji yang tidak seberapa. Si bergaji besar mungkin berbisik dalam hati "aku lebih bahgia berbanding dia".

Tetapi keadaan ini berubah bila si bergaji besar ada bermacam masalah dan krisis. Krisis dengan pihak atasan, kerenah rakan sekerja kaki mengampu. Geng makan gaji buta bercakap pandai. Geng goyang kaki dan bermacam kerenah lagi. Krisis keluarga suami atau isteri curang. Atau hubungan cinta yang hancur berkecai.

Jika si bergaji besar tadi menghadapi masalah seperti dinyatakan. Berbeza pula dengan buruh bergaji kecil yang tidak menghadapi masalah dengan rakan sekerja dan tiada masalah peribadi. Kebahgiaan mungkin milik si buruh bergaji besar tadi.

Situasi lain, seorang yang single yang tiada kekasih melihat pasangan kapel yang mesra bercinta. Mungkin dalam hati berbisik "Bahgianya aku jika ada pasangan seperti mereka".

Tapi si single tidak tahu, pasangan kapel itu pun ada masalah sendiri. Mungkin nampak bahgia. Tapi,bila bergaduh, Masya Allah segala mak nenek bentuk cacian keluar dimulut. Ditambah dengan perangai pasangan yang menyakitkan hati. Bukan semua pasangan kapel yang tidak bahgia, ada juga yang bahgia hingga ke jinjang pelamin.

Jadi apa aras kebahgiaan? dua situasi diatas sebagai contoh. Banyak lagi contoh-contoh yang lain.

Bagi diri penulis, kesihatan adalah kebahgiaan. Sihat mental dan fizikal. Cuba kalau mental tak sihat walau ada duit banyak. Sakit hati dengan sesiapa. Marah kat seseorang. Dengki, iri hati. Hati jadi tidak tenang dan bahgia.

Sunday, 17 February 2013

Gambar Anak Dato' Fadzilah Kamsah Tersebar Diinternet ?

Sekarang heboh diinternet terutamanya laman sosial Facebook gambar yang kononnya gambar anak Dato' Fadzilah Kamsah (DFK).

Penulis ternampak share dari teman Facebook yang menunjukkan gambar seorang lelaki bergambar dengan dua orang wanita yang tidak menutup aurat dan memakai baju seperti tidak cukup kain, nampak bahu. Maknanya pakaian itu tidak sesuai untuk seorang muslimah.

Belum terbukti itu gambar anak DFK, hanya desas-desus di Facebook menyatakan begitu. Kalau benar pun, anak DFK hanya bergambar sahaja.

Tapi, jadi isu bila DFK bukan orang biasa-biasa beliau seorang pakar motivasi. Nasihat dan kata-katanya diterima pakai oleh masyarakat. Masuk TV ada rancangan sendiri. Menulis buku dan di Majalah. Bersiaran di radio. Malah sebut sahaja Dato' Fadzilah Kamsah semua orang kenal.

Bila dia selalu memberi motivasi membina anak cemerlang, membina anak gemilang. Bagaimana menjadi ayah dan anak yang baik. DFK nampak gagal disini. Seperti penjual ubat jerawat yang mewar-warkan ubat jerawatnya mujarab dan berkesan tapi tanpa sedar muka penjual itu sendiri penuh jerawat.

Bayaran untuk sesi motivasi yang berbekalkan air liur dan mikrofon mencecah ribuan ringgit. Tidak mengapa jika anak orang lain dapat dimotivasikan tapi anak sendiri tidak termotivasi. Moga penyebaran gambar anak DFK dapat memberi beliau satu pengajaran bila ada nama. Setiap gerak geri kita diperhatikan. Apatah lagi jika orang yang menyeru kearah kebaikan dan cara hidup yang positif.

Penyebaran gambar anak DFK juga ada unsur politik. Bila DFK mengkritik parti PAS. Berpunca dari itu pihak yang terbabit menyebarkan gambar anak DFK bertujuan untuk menjatuhkan reputasi dan nama baik DFK.

Maksud hadis, anak ibarat kain putih. Ibu bapalah yang mencoraknya menjadi Majusi, Nasrani dan sebagainya.

Penyebaran gambar itu merupakan satu fitnah jika gambar itu palsu. Dan menjadi satu umpatan jika ianya benar. Fitnah dan umpat ialah dua perkara yang dilarang dalam Islam dan berdosa jika melakukannya.

Oleh itu, sesuatu berita di Facebook jika ada unsur-unsur fitnah dan umpat. Jangan kita LIKE, SHARE atau komen kerana ia akan terpapar di wall kita dan kita akan menjadi sebahagian tukang pembawa cerita fitnah dan umpat.

Jika tulisan ini ada unsur fitnah dan umpat maka itu kesilapan penulis. Tapi rasanya tulisan ini lebih kepada perbincangan dan teguran untuk DFK, diri sendiri dan pembaca.

Thursday, 14 February 2013

Selamat Hari Lahir

Ini post peribadi, biasanya post peribadi orang tak berapa gemar hendak mengadap baca. Lebih-lebih lagi pasal cinta cintun huhuhu... Ini untuk simpanan bacaan dimasa depan :)

------------------------------------------------------

Hari Lahir kedua bersama, bermakna tahun kedua juga bersama. Rasa macam sekejap dan sebentar sahaja berlalu. Rasa macam sekejap dan sebentar juga, cinta datang dan pergi. Pergi cinta lama datang cinta baru.

Orang tuanya ada bertanya pasal kami, bila mahu bertunang dan bila mahu kawin. Tarikh diberi bertunang dan berkahwin tahun ini juga. Hari Lahir ni mungkin hari lahir terakhir berstatus kapel. Hari lahir tahun ke-3 bersama, kalau ada jodoh, tiada aral melintang. Mungkin sambut sebagai suami isteri, InsyaAllah.

Selamat Hari Lahir buat kamu, moga hubungan kita kekal sampai ke mati. Ada hadiah besar gedabak menanti kamu. Tunggu je Encik Posmen hantarkan.

Tahun ni kena ada rumah baru, kalau pun tidak sempat membeli rumah sendiri kena cari rumah sewa baru yang selesa untuk anak orang. Kena beli mesin basuh, peti sejuk, televisyen, perabot : almari, kabinet televisyen, katil, meja solek, almari pakaian, seterika. Alatan dapur dan memasak, kuali, periuk, sudip, sudu, pisau, pinggan, mangkuk hayun, pengisar, lesung batu dan pelbagai lagi barangan untuk hidup dengan anak orang.

Lepas setahun, kalau ada rezki kena beli barangan baby plak kuikuikui.... ini bukan berangan, ini perancangan untuk masa depan untuk hidup bahgia dengan anak orang. "Pakcik, saya sayang anak Pakcik. izinkan saya kahwin dengan dia, InsyaAllah saya akan bahgiakan dan jaga dia seperti Pakcik jaga dia"

Ps : Hubungan ini baik-baik sahaja, 6 bulan sekali bergaduh dan luahkan apa yang tidak puas dihati. Katanya, bila bergaduh sahaja dapat luahkan apa yang terpendam dan apa yang tidak puas hati. Tapi hati-hati, jangan melampui batas bila sesi meluah perasaan berjalan, takut terlajak perahu dapat diundur, terlajak kata bukan kecil akibatnya.

Saturday, 2 February 2013

Presenter, host, Pengacara Enchanting Escape TV2

Dia memang lawa, body lawa. Mengacara dan mengendalikan rancangan yang menarik tapi...

Tapi rata-rata penonton lelaki suka tengok Tamara berpakaian seksi atau separuh bogel. Adegan rentas halangan, tonggeng bontot, kangkang melompat halangan. Dan aktiviti Flying Fox yang jelas menampakan lurah dan gunungnya.

Sudahlah berpakaian ketat dan seksi, aktiviti juga macam nak promote body. Bila dia naik Sarawak Cruise (betul ke nama bot ni) apa yang dia bagitau pasal bot ini seperti yang diceritakan rakan yang pernah menaikinya.

Seeloknya, rancangan yang menarik ini tidak perlu guna keseksian Tamara. But, I admit it, kerana Tamara yang comel dan seksilah terdetik nak tengok. I know what you did there producer...

Lupa lokasi satu chalet tempat Tamara pergi. Agak menarik untuk berbulan madu, suasana hutan tepi laut. Chalet pun atas pokok, kalau tidak silap namanya pun Enchanting Escapes seperti rancangan yang Tamara kendalikan.

Tadi,episode review di Kuching, Sarawak. One day, I will go there. Nice place. My memory left there already.

ps: Kucing ditayangkan ikan..

Monday, 28 January 2013

Thaipusam - Negeri Yang Bercuti Dan Tidak Bercuti

Di Malaysia, hari Thaipusam merupakan cuti umum di beberapa buah negeri seperti di Selangor, Negeri Sembilan, Johor, Perak dan Pulau Pinang .

Pada 20 Januari 2008, Perdana Menteri Malaysia , Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi telah mengumumkan Wilayah Persekutuan Putrajaya dan Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur akan bercuti umum sempena hari Thaipusam.

Negeri Pahang, Perlis , Kedah, Kelantan, Terengganu , Sabah ,Sarawak dan Melaka belum menjadikan Thaipusam sebagau cuti umum.

Wednesday, 23 January 2013

Tiga ( 3 ) Jenis Manusia Yang Tidak Pernah Aku Lupakan

 
Pertama - Orang yang membantu aku ketika susah

Kedua - Orang yang meninggalkan aku ketika susah

Ketiga - Orang yang menyebabkan aku jadi susah!

Sunday, 20 January 2013

Demam

Bermula jumaat, hidung berair. Bersin tidak henti-henti. Batuk-batuk kecil,petanda selsema. Namun, tidak mematahkan semangat beli tiket online movie baru The Last Stand. Sengaja pilih kerusi tepi sekali supaya tidak mengganggu penonton lain dengan batuk,bersin. Sepatutnya duduk rehat rumah aje.

Movie bermula pukul 9.40. Pukul 8 batuk dan bersin menjadi-jadi. Gagahkan juga pergi. Pengorbanan menguatkan diri dengan kondisi semasa berbaloi bila Movie ini tidak mengecewakan. Lakonan terbaik Arnorld SusahNakEja, walaupun dah tua.

Lawak dan aksi diadun sebati. Masa part lawak tu yang seksa. Gelak ketawa sahaja, mula terbatuk-batuk. Ketawa -batuk, ketawa -batuk. Adoi.. Bagi peminat filem movie ini terbaik untuk anda untuk tahun ini.

Balik kerumah,badan mula seram sejuk. Pakai baju tebal untuk tidur. Esok pagi, badan sudah lemah. Tidak larat untuk bangun dan makan lagi. Segala sendi, rongga biji mata sakit, abdomen terasa sakit. Demam apakah ini? minta jauh jangan demam denggi.

Sakit abdomen tu yang tidak tahan. Rasa sakit dibahagian buah pinggang. Sakit lelaki je yang boleh rasa, bila "biji" kena tendang, sakit dan senak bukan kepalang. Mungkin buah pinggang berkerja keras menapis kuman-kuman yang ada dalam darah. Mungkin laa..

Tidak larat drive apatah lagi bawak moto. Beli panadol kat kedai runcit bawah. Telan nasi walau lidah rasa pahit dan payau untuk telan ubat. Malamnya kirim sup ayam pada sepupu yang balik kerja.

Pagi ini, alhamdulillah bertambah baik. Isnin harapnya gagah dan sihat seperti biasa.

Bila sakit dan demam sedikit, barulah kita sedar betapa pentingnya badan yang sihat. Betapa pentingnya anugerah kesihatan badan ini. Anugerah tidak ternilai dengan wang ringgit.

Orang kaya, duit berbilion pun tidak boleh membeli kesihatan. Andai diberi pilihan mahu sihat atau kaya. Anda pilih yang mana? Kalau betul ada pilihan, pasti aku mahu sihat dan kaya hehe.. nampak tamak, tapi semua itu yang orang nak.

Moga pembaca, penyinggah, perindu blog ini. Sihat-sihat walafiat sentiasa.

Tuesday, 15 January 2013

Listen!

Satu perkataan berulang  Sharifah Zohra Jabeen Syed Shah Miskin kepada Bawani. Then, they story goes until this becoming April.

LISTEN LISTEN LISTEN LISTEN LISTEN LISTEN LISTEN LISTEN LISTEN LISTEN LISTEN LISTEN LISTEN LISTEN  LISTEN LISTEN LISTEN LISTEN LISTEN LISTEN LISTEN LISTEN LISTEN LISTEN LISTEN LISTEN LISTEN LISTEN LISTEN LISTEN LISTEN LISTEN LISTEN LISTEN LISTEN  LISTEN LISTEN LISTEN LISTEN LISTEN LISTEN LISTEN LISTEN LISTEN LISTEN LISTEN LISTEN LISTEN LISTEN LISTEN LISTEN LISTEN LISTEN LISTEN LISTEN LISTEN  LISTEN LISTEN LISTEN LISTEN LISTEN LISTEN LISTEN LISTEN LISTEN LISTEN LISTEN LISTEN LISTEN LISTEN LISTEN LISTEN LISTEN LISTEN LISTEN LISTEN LISTEN  LISTEN LISTEN LISTEN LISTEN LISTEN LISTEN LISTEN LISTEN LISTEN LISTEN LISTEN LISTEN LISTEN LISTEN LISTEN LISTEN LISTEN LISTEN LISTEN LISTEN LISTEN  LISTEN LISTEN LISTEN LISTEN LISTEN LISTEN LISTEN LISTEN LISTEN LISTEN LISTEN LISTEN LISTEN LISTEN LISTEN LISTEN LISTEN LISTEN LISTEN LISTEN LISTEN  LISTEN LISTEN LISTEN LISTEN LISTEN LISTEN LISTEN LISTEN LISTEN LISTEN LISTEN LISTEN LISTEN LISTEN LISTEN LISTEN LISTEN LISTEN LISTEN LISTEN LISTEN  LISTEN LISTEN LISTEN LISTEN LISTEN LISTEN LISTEN LISTEN LISTEN LISTEN LISTEN LISTEN LISTEN LISTEN LISTEN LISTEN LISTEN LISTEN LISTEN LISTEN LISTEN  LISTEN LISTEN LISTEN LISTEN LISTEN LISTEN LISTEN LISTEN LISTEN LISTEN LISTEN LISTEN LISTEN LISTEN LISTEN LISTEN LISTEN LISTEN LISTEN LISTEN LISTEN  LISTEN LISTEN LISTEN LISTEN LISTEN LISTEN LISTEN LISTEN LISTEN LISTEN LISTEN LISTEN LISTEN LISTEN LISTEN LISTEN LISTEN LISTEN LISTEN LISTEN LISTEN  LISTEN LISTEN LISTEN LISTEN LISTEN LISTEN LISTEN LISTEN LISTEN LISTEN LISTEN LISTEN LISTEN LISTEN LISTEN LISTEN LISTEN LISTEN LISTEN LISTEN LISTEN  LISTEN LISTEN LISTEN LISTEN LISTEN LISTEN LISTEN LISTEN LISTEN LISTEN LISTEN LISTEN LISTEN LISTEN LISTEN LISTEN LISTEN LISTEN LISTEN LISTEN LISTEN  LISTEN LISTEN LISTEN LISTEN LISTEN LISTEN LISTEN LISTEN LISTEN LISTEN LISTEN LISTEN LISTEN LISTEN LISTEN LISTEN LISTEN LISTEN LISTEN LISTEN LISTEN  LISTEN LISTEN LISTEN LISTEN LISTEN LISTEN LISTEN LISTEN LISTEN LISTEN LISTEN LISTEN LISTEN LISTEN LISTEN LISTEN LISTEN LISTEN LISTEN LISTEN LISTEN  LISTEN LISTEN LISTEN LISTEN LISTEN LISTEN LISTEN LISTEN LISTEN LISTEN LISTEN LISTEN LISTEN LISTEN LISTEN LISTEN LISTEN LISTEN LISTEN LISTEN LISTEN  LISTEN LISTEN LISTEN LISTEN LISTEN LISTEN LISTEN LISTEN LISTEN LISTEN LISTEN LISTEN LISTEN LISTEN LISTEN LISTEN LISTEN LISTEN LISTEN LISTEN LISTEN  LISTEN LISTEN LISTEN LISTEN LISTEN LISTEN LISTEN LISTEN LISTEN LISTEN LISTEN LISTEN LISTEN LISTEN LISTEN LISTEN LISTEN LISTEN LISTEN LISTEN LISTEN  LISTEN LISTEN LISTEN LISTEN LISTEN LISTEN LISTEN LISTEN LISTEN LISTEN LISTEN LISTEN LISTEN LISTEN LISTEN LISTEN LISTEN LISTEN LISTEN LISTEN LISTEN  LISTEN LISTEN LISTEN LISTEN LISTEN LISTEN LISTEN LISTEN LISTEN LISTEN LISTEN LISTEN LISTEN LISTEN LISTEN LISTEN LISTEN LISTEN LISTEN LISTEN LISTEN  LISTEN LISTEN LISTEN LISTEN LISTEN LISTEN LISTEN LISTEN LISTEN LISTEN LISTEN LISTEN LISTEN LISTEN LISTEN LISTEN LISTEN LISTEN LISTEN LISTEN LISTEN  LISTEN LISTEN LISTEN LISTEN LISTEN LISTEN LISTEN LISTEN LISTEN LISTEN LISTEN LISTEN LISTEN LISTEN LISTEN LISTEN LISTEN LISTEN LISTEN LISTEN LISTEN  LISTEN LISTEN LISTEN LISTEN LISTEN LISTEN LISTEN LISTEN LISTEN LISTEN LISTEN LISTEN LISTEN LISTEN LISTEN LISTEN LISTEN LISTEN LISTEN LISTEN LISTEN  LISTEN LISTEN LISTEN LISTEN LISTEN LISTEN LISTEN LISTEN LISTEN LISTEN LISTEN LISTEN LISTEN LISTEN LISTEN LISTEN LISTEN LISTEN LISTEN LISTEN LISTEN  LISTEN LISTEN LISTEN LISTEN LISTEN LISTEN LISTEN LISTEN LISTEN LISTEN LISTEN LISTEN LISTEN LISTEN LISTEN LISTEN LISTEN LISTEN LISTEN LISTEN LISTEN  LISTEN LISTEN LISTEN LISTEN LISTEN LISTEN LISTEN LISTEN LISTEN LISTEN LISTEN LISTEN LISTEN LISTEN LISTEN LISTEN LISTEN LISTEN LISTEN LISTEN LISTEN  LISTEN LISTEN LISTEN LISTEN LISTEN LISTEN LISTEN LISTEN LISTEN LISTEN LISTEN LISTEN LISTEN LISTEN LISTEN LISTEN LISTEN LISTEN LISTEN LISTEN LISTEN  LISTEN LISTEN LISTEN LISTEN LISTEN LISTEN LISTEN LISTEN LISTEN LISTEN LISTEN LISTEN LISTEN LISTEN LISTEN LISTEN LISTEN LISTEN LISTEN LISTEN LISTEN  LISTEN LISTEN LISTEN LISTEN LISTEN LISTEN LISTEN LISTEN LISTEN LISTEN LISTEN LISTEN LISTEN LISTEN LISTEN LISTEN LISTEN LISTEN LISTEN LISTEN LISTEN  LISTEN LISTEN LISTEN LISTEN LISTEN LISTEN LISTEN LISTEN LISTEN LISTEN LISTEN LISTEN LISTEN LISTEN LISTEN LISTEN LISTEN LISTEN LISTEN LISTEN LISTEN  LISTEN LISTEN LISTEN LISTEN LISTEN LISTEN LISTEN LISTEN LISTEN LISTEN LISTEN LISTEN LISTEN LISTEN LISTEN LISTEN LISTEN LISTEN LISTEN LISTEN LISTEN  LISTEN LISTEN LISTEN LISTEN LISTEN LISTEN LISTEN LISTEN LISTEN LISTEN LISTEN LISTEN LISTEN LISTEN LISTEN LISTEN LISTEN LISTEN LISTEN LISTEN LISTEN  LISTEN LISTEN LISTEN LISTEN LISTEN LISTEN LISTEN LISTEN LISTEN LISTEN LISTEN LISTEN LISTEN LISTEN LISTEN LISTEN LISTEN LISTEN LISTEN LISTEN LISTEN  LISTEN LISTEN LISTEN LISTEN LISTEN LISTEN LISTEN LISTEN LISTEN LISTEN LISTEN LISTEN LISTEN LISTEN LISTEN LISTEN LISTEN LISTEN LISTEN LISTEN LISTEN  LISTEN LISTEN LISTEN LISTEN LISTEN LISTEN LISTEN LISTEN LISTEN LISTEN LISTEN LISTEN LISTEN LISTEN LISTEN LISTEN LISTEN LISTEN LISTEN LISTEN LISTEN  LISTEN LISTEN LISTEN LISTEN LISTEN LISTEN LISTEN LISTEN LISTEN LISTEN LISTEN LISTEN LISTEN LISTEN LISTEN LISTEN LISTEN LISTEN LISTEN LISTEN LISTEN  LISTEN LISTEN LISTEN LISTEN LISTEN LISTEN LISTEN LISTEN LISTEN LISTEN LISTEN LISTEN LISTEN LISTEN LISTEN LISTEN LISTEN LISTEN LISTEN LISTEN LISTEN  LISTEN LISTEN LISTEN LISTEN LISTEN LISTEN LISTEN

ps: Listen to the one your loved and all going to be okay :)

Sunday, 13 January 2013

Senarai Telefon Bimbit Yang Diberi Rebat RM200

Berikut merupakan telefon bimbit yang diberi rebat RM200 oleh Kerajaan Barisan Nasional.

Model terbabit ialah

iPhone 5,
Samsung Galaxy S3,
Samsung Galaxy Mini 2,
Samsung Galaxy Y 5,
Samsung Galaxy Note 2,
Samsung Galaxy Ace Plus,
Samsung Galaxy S3 Mini,
Samsung Galaxy Note,
Samsung Galaxy Nexus 10,
LG Optimus LE E400,
HTC Desire C,
HTC One X
HTC Wildfire S.
HTC Desire X,
HTC One S,
Nokia Asha 311,
Sony Xperia Tipo Single,
Sony Xperia SL,
Sony Xperia Ion,
Sony Xperia S,
Huawei Ascend P1,
Windows Phone 8X By HTC Ninetology Blackpearl 2 i9400, Ninetology Stealth 2 i9500,
Palette i5300,
ZTE Acqua,
Buzz 4G Cloud Phone
Insight i9430.

Friday, 11 January 2013

Kereta JPJ Dibakar Di Perak Selepas Kemalangan.

Kereta JPJ dibakar selepaskemalangan 10 kenderaan 5:17PM Jan 11 2013 Sebuah kenderaan penguatkuasa Jabatan Pengangkutan Jalan (JPJ) diterbalikkan dan dibakar oleh orang ramai yang marah selepas
kemalangan teruk yang membabitkan 10 kenderaan di Ayer Tawar, Perak petang ini.

ps : Cerita yang tepat dan jelas belum diketahui. Mungkin ada sesuatu yang buat orang marah.

Melalui pengalaman penulis, semasa menaiki motosikal bersama abang. Tidak semena-mena sebuah jip JPJ, menghimpit motosikal kami. Juga membuka pintu jip seperti ingin menghalang kami lari. Motosikal hampir terbabas dan nyaris melanggar pintu jip.

Walhal, kami tidak ingin melarikan diri. Izinkanlah kami ruang untuk membrek dan berhenti. Kalau kami kemalangan sebab itu. Rasanya jip itu pun akan terbalik kuikuikui...

Polis Menembak Mati Penjenayah Yang Melarikan Diri Di Pulau Pinang.

BUKIT MERTAJAM: Polis menembak mati dua daripada tujuh penjenayahyang diburu setelah meloloskan diridaripada tahanan ketika dalam perjalanan dari Penjara Pulau Pinang ke Mahkamah Butterworth Isnin lepas. Ketua Polis Pulau Pinang Datuk AbdulRahim Hanafi berkata kedua-duapenjenayah itu ialah Mohd FairuzAdam, 31, yang dikenali sebagai Joe Mafia dan Mohd Noor Mustafa, 28, juga daripada geng Joe Mafia.










Thursday, 10 January 2013

Bola Sepak Menyatukan Bukan Memecah Belahkan Sesama Penyokong.

Seperti dipetik dari Facebook, seorang penyokong The Red Warriors :

Aku bukan peminat bola TEGAR, nama pemain Kelantan pun aku tak kenal. Muka pun,aku tak kenal. Tapi,bila Kelantan banyak menang, aku
mula berjinak-jinak tengok bola. Kenal Apex je dulu.

Lepas tu, kenal Daudsu, kenal Piya,
kenal Farhan, Kenal Indra Putra, kenal Mat Yo. Mula tengok pemain berlatih, mula berjinak-jinak masuk Stadium. Mula LIKE fanpage bola. Fanpage penyokong negeri Kelantan, dan lain-lain negeri.

Disini keBullShitan dunia bola timbul. Bila penyokong negeri masing-masing kata mengata, hasut menghasut, kutuk-mengutuk. Macam tiada hari esok untuk mereka. Yang menang dengan sifat berlagak dan ego mereka. Yang kalah dengan perangai tersendiri.

Cuba saja LIKE dan jelajah fanpage bola ini. Tengok sendiri. Sukan sepatutnya menyatukan bangsa
bukan memecah belah. Ya, bersatu tapi sesama negeri penyokong mereka sahaja.

Admin yang mengendalikan sesuatu
fanpage sepatutnya bersikap neutral tidak memihak mana-mana politik. Tidak juga membuat cerita provokasi diantara penyokong lain-lain negeri. Ini siap upload printscreen penyokong negeri lain kutuk penyokong dan pasukan sendiri seolah berkata "Mamat dan minah ni kutuk pasukan negeri kita, jom kita kutuk dan sumpah dia tanpa memikirkan dosa dan pahala".

Itu BullShit dalam bola sepak jika
bercampur dengan hati busuk dengki dan khianat. Tak salah menyokong pasukan sendiri, tapi ada batasnya.

Dan sementara dekat PRU13 ini, ada kelibat pemain politik memainkan sentimen penyokong untuk meraih undi. Itu bullshit bolasepak jika bercampur aduk dengan politik.

Teringat sewaktu kecil semasa bersukan lari dalam guni atau bawa telur dalam sudu. Sorakan gembira bagi semangat. Ketawa riang, tiada kutuk mengutuk kalah atau menang.
Itulah sukan :)

Monday, 7 January 2013

Anugerah Juara Lagu ke-27, 2013

Anugerah Juara Lagu ke 27 - AJL27 milik Terukir Di Bintang nyanyian
Aizat

BERIKUT senarai pemenang Anugerah Juara Lagu ke-27 (AJL27) yang berlangsung di ibu negara malam ini:

- Vokal Terbaik dimenangi Hafiz
menerusi lagu Ku Akui

- Persembahan Terbaik milik lagu
Teman Pengganti nyanyian Black dan RJ

- Juara AJL27 milik Terukir Di Bintang nyanyian Aizat Amdan hasil ciptaan Yuna

Sunday, 6 January 2013

Blogger Yang Cantik Tapi Gugup

Tidak pernah tengok pun rancangan Generasi Y di TV1. Tapi, tadi dalam pukul 3 pagi. Ya, 3 pagi. Mata tak mengantuk dan hosmate ajak makan nasi yang dia masak.

Tengah menjamu selera, buka tv1 dan terpaksa rela tengok rancangan Generasi Y secara tidak sengaja. Layan dan tidak menukar ke saluran lain, bila ada jemputan yang cantik dan comel di tv1.

Rupanya dia seorang blogger, jadi minat untuk ikuti rancangan tu sebab dia blogger dan aku pun blogger juga. Tapi, mungkin sebab dia sedap dipandang.

Topiknya, "berguru dengan internet". Semasa pengacara menanya soalan pada dia, Fira namanya. Fira nampak gugup, suara pun bergetar nervous. Orang biasa-biasa yang tidak biasa berdepan dengan orang ramai. Apatah lagi berdepan kamera dan audien.

Bila aku jenguk blog dia, ternyata dia memang gugup seawal mendapat jemputan dari RTM. Oh,dear.. tak perlu takut and over excited sebegitu sampai terbawa-bawa ke sesi rakaman.

Tapi,wajah cantik dan manisnya menutup kegugupan tadi. Apatah lagi Dr.Lufti, pakar motivasi juga panel jemputan dan pengacara Muiz pandai berjenaka dan hidupkan suasana.

Untuk Fira, kalau TV jemput anda lagi. Buat biasa-biasa dan jadi diri anda yang sebenar. Boleh baca pengalaman Fira dijemput ke RTM diblognya diarisatuhati.blogspot.com.

Blogger macam aku tidak mungkin dijemput, kalau dijemput. Perlu didraftkan dulu entry-entry yang setiap hari orang hit kesini. Entry penaik trafik biasanya entry yang menjadi kesukaan orang ingin mengetahui.

Saturday, 5 January 2013

Diana Bahijah

Siapa dia Diana Bahijah atau nama akaun twitternya denabahijah, mana asalnya. Betulkah orangnya, atau watak ciptaan manusia lain. Diana Bahijah mengeluarkan satu tweet diakaun twitternya.

"mintaku dijauhkan la drpd calon suami org pantai timur ni esps kelantan. tak suka la org kelantan ni. pelik2"

Tweet tu umpama bom yang meledak kemarahan orang Kelantan. Siapa yang tidak marah kalau kenyataan berbaur racist sebegitu.

Allah jadikan manusia sama sahaja. Yang membezakan iman dan takwa kepada Allah. Bukan negeri yang membezakan.

Ada Kelantan baik, ada Kelantan jahat. Ada Selangor baik dan ada Selangor Jahat. Ada Johor baik dan ada Johor jahat.

Harapnya kita janganlah mengeluarkan sesuatu kenyataan yang berbaur kenegerian, perkauman dan menghina orang lain.

Jika seorang macam Diana Bahijah yang tidak suka orang Kelantan. Satu Negeri Kelantan akan tidak suka padanya.

Moga mindset kita dapat diubah, seorang tidak kita suka. Tidak semua orang seperti yang kita tidak suka.

Artikel ini ditaja oleh Nelson Mandela. Sila google apa yang Nelson Mandela pejuangkan.

Tuesday, 1 January 2013

Azam Di Tahun Baru ?

Agak lama tidak update blog. Kali
terakhir update adalah pada tahun
lepas. (hehehe..) Ini status pertama pada tahun
ini.
Ramai orang yang update pasal azam
pada permulaan tahun baru ini.
Ada azam pada setiap permulaan
tahun baru, baik dan molek.
Semacam kita meletakan sasaran
dalam hidup.
Tapi,azam itu kenalah ada
perancangan yang baik sebaik azam
yang ditanam itu. Berazam tanpa
melakukan apa-apa samalah seperti
topup kredit tapi tidak
menggunakannya. Bila habis tempoh
akan top up lg. Setiap tahun
berazam, tapi hujung tahun tiada
apa-apa. Tahun baru pasang azam
lagi.
Ada seorang kawan namanya Azam,
katanya dia tidak perlu pasang azam
kerana namanya sudah Azam. Dan
dia berazam setiap tahun.
Garisan tahun lepas dan tahun ini,
adalah segaris nipis sahaja. Tapi
segaris nipis itu tidak mungkin kita
tembusi kerana ia sudah melepasi
kita. Tidak mungkin berulang kembali.
"Demi Masa, sesungguhnya manusia
itu dalam kerugian. Kecuali orang
yang berpesan.-pesan ke arah
kebaikan"

Look At Me

Look at me. Look at me. Look at me,
look at me, look at me. Look at me. No,
no, no, dont look over there, look at
me, look at me, look at me.
Are you looking at me? Is everyone
looking at me? Do I have your
attention? Good.
Dont get the wrong idea. Im not trying
to take over your life. You need, what?
What do you need? You need to,
what? Go to the bathroom? Fine. Get
up, goto the bathroom, come back,
look at me. You need, what? You need
to get something to eat? Fine. Get up,
go to the kitchen, get something to eat,
come back, look at me. You need to,
what, sleep? Fine, get up, go to bed, go
to sleep, get up, come back, look at
me.
Okay. So we have an agreement. You
will do what you absolutely need to do,
and when your done, you will come
back and look at me.
Dont worry about your schedule. I am
here for you. I am here for you.
Twenty-four hours a day, seven days a
week, I am here for you. I am here for
you. You need me, I'm here. Fair and
foul, thick and thin, I am here for you. I
am here for you. People try to tell you
I'm bad? You tell them that I am here
for you. Twenty-four hours a day, fair
and foul, thick and thin, I am here for
you. I am here for you. People try to
tell you I'm bad, know what that
sounds like to me? Sour Grapes.
You see what I--hey, hey, hey, hey,
hey, no, dont look over there, theres
nothing going on over there, look at
me, look at me, look at me.
I've got stuff you wouldnt believe.
Danger? Sex? Action? Death? Thrills?
Comedy? All here, all in the next eight
minutes.
Can you believe it? You can't. It's
unbelievable. You can't believe it
because its unbelievable! It's a miracle.
Just keep looking at me. Just keep
looking at me. Just keep looking at me.
Look at me, look at me, look at me,
look at me, look at me.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...