iklan. Jangan klik hahaha...

Tuesday, 13 March 2012

Fitrah


Bila manusia mula melanggar fitrah. Hura-hara dan tak menentu hidupnya. Fitrah manusia, nak makan, nak tidur, nak buang air besar dan kecik. Dan fitrah nak berpasang-pasangan. Apa jadi kalau manusia melanggar fitrah? hatta menahan kentut sekali pun ada kesannya. Jika menahan fitrah makan, tentunya akan lapar dan lesu.

Dan bagaimana kalau manusia melanggar fitrah untuk berpasangan. Ada tak orang yang boleh hidup dengan melanggar fitrah semulajadi ini? berapa kuatkah dia? ada ke orang yang sengaja memilih untuk hidup bersendirian? ada ke orang yang sanggup memutuskan hubungan untuk bersendirian?
 
 
 
 
Ilustrasi kelakar, seekor anjing yang sanggup meninggalkan tuannya yang buta semata-mata untuk memenuhi fitrah dan nalurinya.


Doggy Style hahaha.... named from it :P

 
Manusia yang berfikiran bagaimanakah yang sanggup memutuskan hubungan. Adakah dapat disamakan dengan manusia yang menahan diri dari kentut dan menahan diri dari makan? Dengan memutuskan hubungan dan hidup bersendirian. Seseorang itu sebenarnya melanggar fitrah. Melainkan mememutuskan hubungan untuk berhubungan dengan yang lain, masih memenuhi fitrahnya.

Amat tipu sekali jika keluar dari mulut lelaki mahu pun wanita. " aku tidak memerlukan sesiapa dalam hidup ini, aku rela sendiri". Wanita yang bertudung labuh dan lelaki yang berserban 3 kilo sekali pun masih ada fitrah ini. Wanita dan lelaki yang anti-kapel pun masih ada fitrah ini.

Dan jangan melanggar fitrah untuk hidup bersendirian sampai ke tua, akan ada suatu masa dan ketika perasaan memerlukan seseorang. Membusykan diri dengan urusan kerja, dengan internet, dengan tv dan movie, dengan menulis blog dan menjelajah setiap blog. Mengadap Facebook. Masih akan ada sedikit ruang yang terasa kekosongan. Bila-bila masa akan menerjah. Jangan menidakan. Ia ada.

Cinta itu Indah. Kenapa memusnahkan ia? Cinta tak akan musnah, ia macam tenaga, dapat berpindah dari medium ke medium yang lain. Tenaga haba ke tenaga kinetik, tenaga suria ke elekrik. Andai cinta itu diibaratkan tenaga, seperti itulah ia. Dari insan lain ke insan lain. Yang nyata cinta itu tetap sama seperti dulu - indah dan jujur, setia.

Penuhilah fitrah ini dan kau tak akan keluh kesah lagi. Seperti kau makan bila lapar, seperti kau tidur bila mengantuk. Fitrah ini lebih indah jika dipenuhi dengan perkahwinan yang halal dan diredhai.


P/S: Jangan sesekali menyakiti orang yang benar-benar kita sayang. Andai kau menyakiti dan membuangnya, kelak dia milik orang lain. Dan perasaan sayang masih ada padanya... hilang sesuatu baru kau ingin belajar menghargainya. Dan jangan sesekali buat keputusan ikut emosi, sila guna fikiran. Dan jangan mengeluh dengan keputusan yang diambil, bila keputusan itu rupanya keputusan bangang. Keputusan dan pilihan bangang tadi, belum terlambat untuk dibaiki dan diubah. Doa dan usaha, yakin akan jaya dan bahgia. InsyaAllah. Allah itu ada, ada itu Maha Kuasa, Yakinlah! kau akan ok,ok saja :)

0 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...