iklan. Jangan klik hahaha...

Syukur

Syukur tu kita berterima kasih kepada Allah atas limpah kurnianya. Sama ada rezeki atau dalam bentuk lain-lain. Cara bersyukur ialah kita berkongsi apa yang kita dapat dengan orang lain.

Kalau kita banyak duit kita belanja orang tu, sedekah padanya. Beli barang-barang kepada seseorang. Bagi pinjam duit kepada orang yang memerlukan. Bina Surau atau Masjid kepada penduduk untuk beribadat. Kalau pakwe takde duit, boleh je belanja dia, kira sedekah juga tu hehehe.. Atau menolong untuk kemudahan seseorang. Pinjam motor atau pinjam kereta.

Bagaimana bersyukur bagi orang yang tiada duit, bagaimana nak berkongsi? mungkin yang tiada duit, dia diberi kelebihan lain. Tenaga dan masa. Bersyukur dengan tenaga dan masa ialah meluangkan masa atau tenaga untuk menolong orang lain. Mengangkut barang-barang semasa jiran hendak pindah. Menolong mengangkat dan mengeluarkan beg dan barang-barang dari bas ekpress seorang makcik tua.

Menolong memasang perabot pasang siap yang dibeli Tesco kepada orang yang tidak berupaya. Menolong kawan yang tertinggal kunci bilik, pecah dan pasang balik. Dan bermacam-macam bentuk pertolongan yang berasaskan tenaga dan masa.

Namun, kerap kali orang yang kita tolong tu, tidak berterima kasih dengan pertolongan kita, semacam lupa jasa kita. Bagaimana? bila kita dah menolong secara ikhlas, Allah sudah memberi ganjaran, tidak timbul orang itu tidak mengenanag budi atau tidak.

Syukur dan cara bersyukur adalah begitu. Berkongsi dengan orang lain.... Ada ilmu pandai berblog, syukur dengan ilmu tu, maka berkongsi dengan blogger lain. Simple.. syukur ialah berkongsi. Ada duit banyak dan rezeki melimpah. Bersyukur, kita berkongsi duit itu dengan orang lain. Sedekah dan sebagainya.

Ada kesihatan yang baik, bersyukur. Berkongsi kesihatan tu dengan menjadi diri yang tidak menyakiti hati orang lain. Orang yang hati sakit adalah orang yang kesihatannya tidak baik. Jika kita diberi kesihatan yang baik, badan sihat, hati sihat tidak sakit. Maka, jangan sakitkan hati orang lain yang tidak pernah berniat menyakitkan hati kita.


Ps: Sakitlah sorang-sorang jika ada niat nak sakitkan hati orang.

0 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...