iklan. Jangan klik hahaha...

Tuesday, 27 March 2012

Penulis Blog Ini - Adaberada Sudah Meninggal Dunia.

Pagi tadi dalam pukul 10 pagi, penulis blog adaberada pergi menyahut panggilan Ilahi, sedekahkan al-fatihah kepada Allahyarham. Jenazah selamat dikebumikan pada tengahhari tadi dikampung halaman.





Orang kata kalau mati tak boleh buat main-main, saja entry aku bertajuk begitu. Kalau sebut kata mati semua orang takut. Tambah-tambah kalau belum bersedia.

Dan bagaimana kalau kita betul-betul mati? sesiapa pun akan mati cuma tak tahu bila dan dimana sahaja. Anda akan mati aku akan mati dan mereka akan mati. Tak hari ini, esok, tak esok lusa. Mati pasti menjelma.

Dan bagaimana kalau kita mati tanpa sempat bertaubat? tanpa persediaan secukupnya. Dan bagaimana jika isi blog kita banyak benda-benda yang menyebabkan kita disoal di alam kubur dan di Negeri Akhirat nanti. Bagaimana jika isi-isi blog kita banyak menyakitkan hati orang.

Bagaimana jika isi-isi blog kita banyak unsur fitnah, banyak benda yang tak sepatutunya ada. Ada gambar orang tak bertutup aurat? kita jadi penyebar aurat orang. Selagi blog kita tidak ditutup dan internet ada kat muka bumi, selagi itu isi blog kita dilihat orang.

jika isinya adalah sumber dosa, walau sekecil-kecilnya. Kita akan kena tempiasnya di akhirat nanti. Dan jika blog kita ada ilmu-ilmu yang bermanafaat kita akan mendapat hasilnya selagi ada pengamalnya.

Maka berhati-hatilah semasa membuat isi blog, kita tak tahu bila kita mati. Tak tahu bila kita akan dijemput Nya. Hentikan maki hamun di blog dan menabur kebencian dan mengeluarkan rasa benci di blog.

ps: Mengingati mati itu adalah tanda-tanda keimanan :)

0 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...