iklan. Jangan klik hahaha...

Tuesday, 24 April 2012

Gideon Sundback

Suatu hari dalam bilik kuliah ( dipanggil studio untuk pelajar Perumahan Bangunan Dan Perancangan, USM). Masa tu tak ramai, ada 6,7 orang pelajar sedang menunggu lecturer datang. Aku sedang berdiri gaya seorang model sesekali bersandar pada meja lukisan.

Kemudian, datang seorang kawan berbisik pada telinga " wei..zip seluar kau terbuka" aku ingat dia melawak, tengok celah kangkang betul-betul zip terbuka, cepat-cepat berpaling dari pandangan orang tarik zip tutup.

Tak tau lah budak-budak perempuan kelas aku nampak ke tak, zip yang terbuka tu dah menampakkan seluar kecik aku. Nasib baik pakai, kalau lupa pakai? belalai gajah boleh terkeluar kot hahahaha... dan tajuk entry diatas ada kena mengena dengan cerita zip aku. Dialah pencipta zip yang boleh mendatangkan malu aku tu huhuh... ni serba sedikit pasal dia. Nak lebih lanjut sila ke Wikipedia.

Dan Doodle Google hari ni kreatif giler, ada zip boleh buka dan bila buka nampak info pasal pencipta zip ni :)


Gideon Sundback (April 24, 1880 – June 21, 1954) was a Swedish-American electrical engineer. Gideon Sundback is most commonly associated with his work in the development of the zipper.

 Otto Fredrik Gideon Sundback was born on Sonarp farm in Ödestugu Parish, in Jönköping County, Småland, Sweden. He was the son of Jonas Otto Magnusson Sundbäck, a prosperous farmer, and his wife Kristina Karolina Klasdotter. After his studies in Sweden, Sundback moved to Germany, where he studied at the polytechnic school in Bingen am Rhein. In 1903, Sundback took his engineer exam. In 1905, he emigrated to the United State





0 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...