iklan. Jangan klik hahaha...

Tuesday, 4 September 2012

Kisah Para Cikgu Melawan Ceyana_Adnan

Siapa Ceyana Adnan, kenapa cikgu-cikgu marah dia? dalam blog dia klik sini , Saudari Ceyana mengkritik Profesion perguruan. Guru pun adalah manusia, banyak kesilapan. Doktor, arkitek pun sama. Cuma siapa yang makan cili akan rasa pedasnya.

Yang tak makan cili pula akan back up saudara mereka yang makan cili tadi. Mungkin entry Saudari Ceyana Adnan kurang research dan hanya melalui pengalaman beliau. Bila jumpa dua,tiga orang cikgu seperti itu, maka dibenak dan mindanya, dia beranggapan cikgu semuanya begitu.

Aku ada kenalan yang menjadi cikgu, yang sebelum jadi cikgu dia kaki hisap ganja, minum arak dan kaki perempuan. Dia main perempuan aku tak nampak, tapi hisap ganja dan minum arak aku nampak dengan kepala sendiri. Takkan dia nak main perempuan depan aku pula huhuhuhu..

Cikgu yang berperangai sebegini kalau tidak insaf dan menjadi cikgu, bagaimana hendak didik anak murid? cikgu kencing berdiri, anak murid kencing berlari. Tapi, bila persekitaran kita tengok 2,3 orang perangai tak elok, jangan lupa diluar sana ramai lagi yang elok.

Satu lagi pengalaman aku, cerita keburukan orang tanpa menulis nama dan tempat dan masa, cuma merujuk profesion perguruan individu terbabit. Seorang cikgu ni dah kahwin tapi cuba mengorat awek aku (bekas). Melalui YM (yahoo mestisilapeja) aku pancing dan goda cikgu ni dengan menyamar sebagai awek aku tadi. Dengan pujuk rayu dan sedikit godaan, dia menghantar gambar bogel dan video dia tengah beronani.

Bila aku beritahu perkara sebenar, dia malu dan terus menyesal. Aku sempat beri nasihat sedas dua. Tapi benda tu tak dihebohkan, kerana boleh membuka aib dia dan meruntuhkan rumahtangganya. Orang yang membuka aib dan menyebarkan aib orang lain, Allah akan membuka aibnya juga. Cikgu tu biar aku seorang yang tahu.

Itu antara segelintir guru diluar sana yang dah kahwin. Segelintir dan mungkin kes terpencil. Hendak menghukum semua cikgu berperangai begitu memang silaplah. Sebab cikgu manusia macam juga orang lain.

Kritikan Cik Ceyana ni terhadap cikgu ni mungkin melalui pengalamannya, mungkin dia niat yang baik dan salah ditafsir oleh guru. Sementelah lagi guru ni agak ramai di Malaysia, satu lawan ramai, kalahlah Cik Ceyana. Jalan terbaik, dia kena buat entry puji guru, puji kaw-kaw punya. Manusia bila kena puji, baru seronok. Kalau kritik kena kat batang hidung, melalak melolonglah huhuhuh...

Buat para cikgu dan pendidik, jangan melatah dengan artikel kecil dari insan kerdil dari Cik Ceyana tu, dia masih belajar dan masih perlukan 'guru' dalam hidup. Seorang 'guru' untuk belajar bagaimana cara menegur orang dengan cara berhemah. Tidak semua orang boleh menerima teguran dengan baik. Mungkin kontroversi yang melanda beliau boleh jadi guru yang baik.


ps: Kalau aku seorang guru, aku pun tak setuju dengan Ceyana. Kalau bukan guru, aku akan tapis dan fikir setiap yang dikata sebelum menelan bulat-bulat.

1 comments:

Anonymous said...

owh setuju sangat dengan kamu..saya cikgu dan saya maafkan dia..ada betol apa yang dia tulis..cuma mcm awk ckp research tak cukup...saya harap cikgu2 yang lain stop la bash dia..setiap org buat salah..dan setiap org ada peluang untuk betulkan kesalahannya..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...