iklan. Jangan klik hahaha...

Masalah Bertimpa - Timpa

Semalam kena Pow dengan Polis, sekarang telefon bimbit pula kena curi. Masalah bertimpa-timpa. Mungkin ada dosa yang aku buat yang aku tak sedari atau aku sedari tapi buat-buat tak endah. Kalau ada dosa dengan Allah, senang dan mudah sebab dia Maha Penyayang dan  Maha Pengasihani.

Kita bertaubat dan mohon keampunan, insyaAllah Allah ampunkan, sebab kita yakin Allah itu Maha Pengampun dan Maha Mengasihani. Minggu ni, hati aku tak sedap, rasa lain macam. Dan masalah terus bertimpa-timpa. Dan aku yakin setiap kejadian adalah perancangan Allah.

Perancangan Allah terjadi sebab musabab atas kecuaian dan kealpaan kita. Dan sesuatu keburukan yang berlaku keatas kita adalah kifarah untuk kita menghilangkan dosa. Kehidupan aku sekitar tempat kerja. Persekitaran orang disini juga baik-baik, dan aku juga baik-baik dengan mereka. Balik kerja terus lepak rumah, tidak kemana-mana.

Lalu, aku tidak berdosa dengan orang lain, aku berdosa dengan Sang Maha Pencipta Semesta Alam, Allah. Dugaan untuk aku mengingati Nya selalu. Moga aku sentiasa jadi orang beriman. Dan bertakwa.

Nak jadi orang beriman mudah, kita percaya dengan rukun iman. Maka kita beriman, tapi nak jadi orang bertakwa susah. Orang beriman dan bertakwa susah. Contoh mudah orang beriman, tapi kurang takwanya dan orang beriman yang bertakwa. Orang yang beriman yang kurang takwanya, seperti pemandu yang percaya lampu merah itu tandanya berhenti. Tapi, dia tidak berhenti kerana tidak takut dengan kereta lain yang mungkin melanggarnya. Tapi, orang beriman dan bertakwa,, percaya lampu merah adalah berhenti dan tidak melanggarnya kerana takut ada kereta lain yang melanggarnya. itu bezanya. Situasi lampu merah ini dijalan yang lengang dan tidak sibuk.

Pemandu yang beriman dan kurang takwa tetap melanggar lampu merah kerana tidak takut akan kereta yang mungkin melanggarnya. Pemandu yang beriman dan bertakwa, berhenti kerana takut kereta akan melanggarnya.

Beriman itu percaya, Takwa itu takut pada Allah. Makanya,jika kita beriman dan bertakwa kita akan selamat didunia dan akhirat. 

Sebab itu ramai wanita islam yang tidak bertudung, beriman dan Yakin Allah itu ada, tapi tak bertakwa, tak takut dengan Allah. Ramai yang kapel tanpa segan silu, percaya Allah itu ada tapi tak takut dengan dosa. Dan bermacam-macam lagi orang beriman yang kurang bertakwa buat.



Ps : tiket itu untuk aku, makanya cancellah ia, tidak bermakna lagi.....

0 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...