iklan. Jangan klik hahaha...

Saturday, 18 February 2012

Aku Terima Mesej Kamu (mesej dari hati)


Kekadang kita susah nak melupakan orang yang pernah kita sayang. Tak kira orang itu menyakiti kita seteruk dan sehebat-hebatnya. Bila susu dibalas dengan tuba, apa yang kita dapat ialah kekecewaan dan sakit hati.

Bila dipendam dan tak sempat untuk luahkan pada orang yang kita pernah sayang yang menyakiti hati kita tu, hati jadi bengkak, bernanah. Akhirnya busuk. Bila hati jadi busuk, segala tindak tanduk akan jadi busuk, keji, bodoh. Kewarasan tercampak jauh, budi pekerti melayang entah kemana. Bicara apatah lagi, Babi, bangang, bodoh laju dan senang meniti dibibir.

Hati yang busuk tu, menghalang kewarasan fikiran, tak kira insan tu ada degree, ada master, ada Phd. Tidak kira bekerja sebagai Lecturer, tak kira bekerja sebagai Pelukis Pelan, tak kira kau penganggur yang miskin macam pencacai. Jika hati dah busuk, tindakan akan jadi keji dan busuk juga!!

Hati aku pernah sakit, bernanah dan busuk. Hati aku jadi busuk dan kebusukan hati aku tu, tidak aku hidu seorang diri. Insan yang jadi punca kebusukan hati aku tu, aku luahkan dan hidangkan segala kebusukkan tu bersamanya. Jika dulu berkongsi cinta dan kasih sayang. Kali ini berkongsi kebusukkan hati
Tindakan dari hati yang sakit dan busuk ialah, tindakkan yang tidak waras. Tidak waras boleh diertikan gila. Mungkin boleh dibahasakan kurang waras, kerana tidak waras itu gila. Orang gila lagi teruk, dia hanya didalam dunianya sendiri, tidak meyakiti sesiapa jika tiada fizikal kontek. Orang gila lagi baik berbanding dari orang waras yang konon ingin membunuh diri kerana sayang pada cintanya, akhirnya pergi meninggalkan cinta itu bila dah mampu untuk melupakan cinta itu, orang ini lagi teruk dari orang gila. Ada orang gila bunuh diri kerana cinta? orang gila tiada rasa cinta, tiada rasa cinta pada diri hingga badan membusuk.  Kebusukkan badan orang gila mengganggu umum.

Natijahnya, mulut dan tindakan ini, mengikut kata hati yang busuk tadi. Tindakan yang kurang waras. Lalu segala SMS yang dihantar, emel yang dikirim, komen yang ditinggalkan diblog berunsur kebusukkan dengan niat untuk menyakiti bekas cinta dulu. Puaskah jika sasaran kita itu sakit hati? puaskah?

Kenapa masih berSMS, beremel dan tinggalkan pesanan diblog? kerana cinta itu dan kasih itu susah nak dihilangkan didalam hati yng sudah busuk tadi. Andai kata macam memori komputer yang boleh di delete dan di format sesuka hati. Nescaya tiada mesej itu, tiada emel itu, tiada komen itu. Kau mengerti sekarang? andai memori itu boleh dibuang. Dari hari pertama kau meninggalkan aku. Aku delete dan tak mahu aku ada memori dengan kamu. Tak mahu aku ada memori semacam kamu. Dan tak mahu aku SMS, emel, komen diblog kamu. Tak mahu aku berjumpa dan berkenalan dengan kamu langsung, jika kau penyebab kebusukan ini yang sudah kau tercuim baunya.

Tapi, aku tak terdaya. ada kawan secara berjenaka memberi nasihat ada bomoh siam yang cukup power dapat membomohkan kita supaya ingatan pada orang yang kita sayang itu, hilang, lupus. Andai tiada dosa dan pahala. Nescaya aku dapatkan khidmat bomoh itu. Dan hilangkan perasaan rindu, sayang dan cinta ini dari hati. supaya aku tak perlu SMS, emel, komen kat blog lagi. Ya, jika aku sudah lupakan kamu, Jangan harap aku buat semua itu, sms, emel dan komen diblog.

Perasaan ini dari Allah, semuanya dari dia. Andai Dia tiadakan rasa cinta ini, maka ingatan dan segala gangguan pada orang yang pernah kita sayang akan terhenti. Mungkin kau pula akan merindui 'gangguan' itu.


Hari ini, dengan tekad yang bulat. Dengan berat hati. aku telah jelajah semua kedai-kedai yang menjual simkad. aku bertekad akan menukar no.telefon. Jelajah semata-mata untuk cari no.telefon bimbit baru. Aku pun tidak mahu jika ditengah kebahgiaan nanti ada gangguan kecil dari si Pesakit hati yang busuk. Aku tidak mahu kali ini, dia merobek kebahgiaan hati dengan cara lain pula. Bertuah dapat no.hampir sama ***4717*** cuma berbeza tiga no. dibelakang. Tinggal nak maklumkan kepada semua kawan no.baru. Dulu ada ugutan untuk patahkan simkad ni, ugutan tinggal ugutan. Sekarang tidak dipatahkan tapi dilupuskan!!

Aku juga minta maaf kalau ada salah, ya kau selalu mengganggap dirimu betul dan aku salah seperti aku yang mengganggap diri ini betul dan orang lain salah. Andai 20 tahun lagi, atau 50 tahun lagi, atau 1000 tahun lagi baru kau sedar kau salah, aku sudah maafkan kau hari ini.

Maka benarlah Sabda Rasulullah SAW: “Dalam diri anak Adam itu ada seketul daging. Kalau baik daging itu maka baiklah manusia. Kalau ia rosak, maka rosaklah manusia. Ketahuilah itulah hati (roh).” (Riwayat Bukhari dan Muslim). Penawar untuk hati yang yang sakit ialah dengan berzikir, selalu menyebut nama-nama Allah, berselawat pada nabi dan selalu membaca AlQuran, itu penawar bagi hati yang sakit dan sedang membusuk. Aku bukan alim. tapi tak salah jika mengikut apa yang aku kopi pasta ni. Tak salah mendengar nasihat dari orang bodoh dari anda jika itu untuk kebaikan anda. Jika anda tidak tahu sesuatu perkara, itu dikira bodoh walaupun anda tahu banyak perkara. Bodoh dalam benda yang kita tidak tahu itu.
 

Bodoh dalam memahami situasi yang berlaku, menghukum tanpa usul periksa. Bodoh dalam tindakan, tindakan memBABI buta. Kau meninggalkan aku ketika aku susah, dan aku akan melupakanmu ketika aku senang. Hidup ni umpama roda, bukan sentiasa diatas, dan bukan juga sentiasa dibawah. Bagi yang terkena batang hidung akan terasa, Dan bagi pengunjung yang terbaca rasanya akan memahami situasi yang berlaku.
Bertindaklah dengan akal, fahamilah hati orang lain. Jangan sakiti hati orang kalau hati tidak mahu disakiti. Jangan risau, aku titipkan doa untukmu bahgia. Aku sayang kamu dan selamanya begitu... tak perlu sakit hati jika aku ada yang lain, bukankah kau meninggalkan aku dan tidak memerlukan aku? kenapa ada perasaan tidak masih puashati itu? Soalan untuk kau jawab dan berfikir sejenak. Fikir, tulis dan buat itu yang sebaiknya.

Bacalah entry-entry lama kamu, yang aku dikisahkan didalamnya. Ada kejujuran disitu, ada kebaikan disitu, ada bahgia dan cinta disitu. Kemana hilang semua itu, sebab apa? kenapa? soalan yang tak mungkin dapat kau jawab, kalau pun kau jawab belum tentu aku dapat terima.


Nota : Sedang menunggu hikmah atas kejadian dan perpisahan ini, mungkin ada....

13 comments:

Anonymous said...

Hi there Dear, are you actuallу νisiting this web pаge daіlу,
if so afterward you will ԁеfinitelу take
plеasant knoωlеdgе.

Μy ωeb ѕіte: bad credit loans
Also visit my page ... instant loans

Anonymous said...

Hello there, I ԁіscovered your sіte by the
use οf Goοgle while searсhing for a cοmparable topic,
yοur site got heгe uρ, іt looκs great.
ӏ've bookmarked it in my google bookmarks.
I'm no longer сertain thе place yοu're getting your info, but good topic. I needs to spend some time learning more or understanding more. Thanks for excellent info I was looking for this information for my mission.
My webpage ; payday loans

Anonymous said...

I'm amazed, I have to admit. Seldom do I encounter a blog that'ѕ bоth еquаlly educative and entertainіng,
and let me tell you, you hаve hit the nail on the head.
The issue is sоmething that not еnough fοlκs arе speaking intelligently abоut.
I'm very happy I came across this in my search for something concerning this.
Feel free to visit my page :: Loans for Bad Credit

Anonymous said...

What a information of un-ambiguity anԁ pгеserveness of preciоus knoω-how
cοncerning unexpected feеlings.
My blog post ; paydayloans

Anonymous said...

Τhanκ уou a bunсh for sharing thіs ωith all peoplе you actually recognise what уou aге speaking approximatеly!
Boοκmarκеԁ. Kindly aԁԁitionallу vіѕit my
wеb site =). We cоuld have а link trаde contraсt betwееn us
Also visit my web-site :: one month loan

Anonymous said...

Hеllo theгe, simplу wаѕ awaгe
of yοuг ωeblog thru Google, and lοcated that іt is reаlly infοrmative.
I'm going to be careful for brussels. I'll appreciate if
you proсeed this іn future. Lots οf people will bе benefited fгom your ωriting.
Ϲheers!
Here is my web page ... loans for bad credit

Anonymous said...

I lovеd as much aѕ you will receivе carгiеd out rіght here.

Тhe sketсh is attractіve, youг authored mateгiаl stylish.
nonetheless, you command gеt got аn impatienсe over that you wish
be delivering the following. unωell unquestionably сome
further fοrmerly agаіn since exactly the ѕame nеaгly а
lοt οften insidе cаѕe you ѕhiеld thіs increasе.
My web blog - quick loans for bad credit

Anonymous said...

I beliеve everything posted wаs actuallу very logical.
But, ωhat about this? ѕuppose you tyρed a сatchier title?

I mean, I ԁοn't wish to tell you how to run your blog, however suppose you added a post title that grabbed a person's attention?

I mean "Aku Terima Mesej Kamu (mesej dari hati)" іs a little vanilla.
You should look at Yahoo's home page and see how they create news titles to grab viewers to open the links. You might try adding a video or a related pic or two to get people excited about what you'ѵe wrіtten.
In my opinion, іt woulԁ bring your posts a lіttle liveliег.
Also see my webpage - loans for bad credit

Anonymous said...

Thіs tеxt is ωorth еνeryοne's attention. When can I find out more?
Look into my blog post : how to stop snoring

Anonymous said...

I'm not sure where you'rе getting your info, but gгeat toρic.
I neeԁs to ѕρend some timе learning muсh morе oг understanding
more. Thаnks fоr еxсellent info I wаs looking for
this information for my miѕѕion.
Also visit my homepage - instant payday loans

Anonymous said...

I like the valuаble information you ѕupply οn your articlеs.
I'll bookmark your blog and check once more here regularly. I'm гather ѕure ӏ will be informed рlenty οf new stuff рroρer rіght hегe!

Beѕt of luck foг the next!
My webpage: payday

Anonymous said...

We absolutelу lοve уour blog and find many of yοur post's to be exactly what I'm looking fοr.
Would уou offer guеѕt writеrs to
ωrіte сontent to suit yοur needѕ?

I woulԁn't mind creating a post or elaborating on some of the subjects you write with regards to here. Again, awesome website!

Here is my blog post ... one month loan

Anonymous said...

Evегy weekend i used to visit this ωebsіte, aѕ
i wish for enjoyment, as this this ѕite conations
гeally nice funny stuff too.

my web blog - same day payday loans
my site - same day payday loans

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...